Najdôležitejšia je jasná, otvorená komunikácia. Pokiaľ nie je, tak ľudia nevidia potrebu zmeny, obávajú sa jej, neveria dôvodom zmeny, sú skeptickí. Znie to ako klišé, ale v praxi sa to niekedy zanedbáva. Veľmi dôležité je zabezpečiť, aby ľudia boli informovaní o zmenách včas a takou formou, ktorá je pre všetkých presvedčivá, prehľadná a jednoznačná. Zároveň ale nemajú byť zaťažovaní množstvom nepodstatných informácií, lebo potom strácajú prehľad a zmeny si neuvedomujú do dôsledkov.
Taktiež je veľmi dôležitý prístup riadiacich zamestnancov k zmenám. Nemyslím tým len ich aktivitu v riadení zmien, ale aj ich osobný postoj a empatiu. V prvom rade musia byť sami presvedčení, že zmeny sú nutné, dôležité a nevyhnutné pre spoločnosť. Ich osobný, pozitívny prístup a myslenie hrá veľmi veľkú úlohu pri zmenách spoločnosti.
Čo je najťažšie?
V prvom rade presvedčiť ľudí o potrebe zmeny, zdôvodniť a prijateľ-ne vysvetliť všetky príčiny zmien.
Zároveň však so zmenami veľakrát prichádzajú konflikty. Zmeny vždy prinášajú nové veci, je prirodzené, že z nich ide strach, obava a vznikajú konflikty. Je ťažké im predchá-dzať, ale odstrániť zdroje konfliktov a vyhnúť sa im tak, aby zmeny neza-siahli chod spoločnosti je nesmierne dôležitá súčasť realizácie zmien. Má to vplyv na zníženú produktivitu, zhoršenie pracovného prostredia, stresy. A práve pri eliminovaní týchto vplyvov majú nezastupiteľnú úlohu riadiaci zamestnanci.
6 Ako ovplyvňuje efektivitu spoločnosti forma organizačnej štruktúry?
Forma organizačnej štruktúry môže mať rôznu formu, ale v prvom rade takú, aby vyhovovala spoločnosti a aby spoločnosť dosiahla efektívnosť obchodov. Pre strednú až veľkú spoločnosť je vhodná organizačná štruktúra s viacúrovňovým riadením. Riadiaci zamestnanci majú menej priamych podriadených, môžu vystupovať v role manažéra - kouča. V dnešnom období elektronického schvaľovacieho procesu už nie je problém zabezpečiť rýchle, jasné rozhodovanie a schvaľovanie.
Efektívna organizačná štruktúra má reagovať na stratégiu spoločnosti, na pochopenie požiadaviek trhu, ale tiež na kompetencie zamestnancov a kvalitný manažment. A tu sme opäť pri ľuďoch. Samotná dobre postavená organizačná štruktúra nezabezpečí požadovanú efektivitu. Za každou pozíciou stoja konkrétni ľudia s ich silnými, ale aj slabými stránkami. Osobne som presvedčený, že pokiaľ sa s ľuďmi neustále pracuje, kladie sa dôraz na ich rozvoj, hľadajú sa správni ľudia na správne miesta, tak až vtedy možno hovoriť o vplyve organizačnej štruktúry na efektivitu spoločnosti. (ere)