Obyvatelia regiónu sa po zrušení lokálnej železničnej trate Katarínska Huta - Breznička pred štyrmi rokmi a po redukcii autobusových spojov nemohli dostať do Poltára a pravidelne sa hlásiť na tamojšom úrade práce.
Podľa starostky Cinobane Márie Švikruhovej situácia už bola neúnosná, keďže značná časť ľudí nemá inú možnosť dopravy, ako sú autobus či vlak. "Na úrade práce sa len z Cinobane pravidelne hlási viac ako 300 ľudí," povedala. Vyťaženosť autobusového spoja, ktorý premáva vždy dopoludnia, si zástupcovia SAD a obcí vo februári overili a rozhodli, že bude premávať i naďalej.
Samosprávy hornonovohradských obcí požiadali ešte začiatkom tohto roku zástupcov železníc aj o obnovenie vlakového spoja z Katarínskej Huty do Brezničky. Za obnovenie spojenia tamojší obyvatelia zozbierali asi 1300 podpisov, ktoré poslali najvyšším slovenským štátnym orgánom i vedeniu Banskobystrického VÚC. Okrem nezamestnaných sa totiž do okresného mesta nemohli dostať ani zamestnaní, ktorí pracujú v tamojších sklárňach Slovglass. Napríklad obyvatelia Mládzova musia chodiť až štyri kilometre pešo do Brezničky, aby sa dostali na ďalší spoj do Poltára.
Obyvatelia obcí žiadajú železnice aspoň o dva denné spoje v oboch smeroch. "Vypočítali sme, že zavedením linky by obec musela doplácať mesačne asi 100-tisíc korún," povedala starostka Cinobane. Ročne by tak išlo zhruba o 1,2 milióna korún, čo si nemôžu dovoliť. (tasr)