Na jednom mieste dostanú klienti úradu práce všetky potrebné informácie. FOTO: MIPO |
MICHALOVCE - Na úrad práce v Michalovciach príde denne okolo 1500 klientov. Mnohí z nich majú problém zorientovať sa v tom, čo vlastne potrebujú. Od minulého týždňa to však majú jednoduchšie - v Michalovciach spustili pilotný projekt informačných služieb prvého kontaktu. Na špeciálne vyhradenom pracovisku dostanú nezamestnaní informácie a tlačivá, ktoré predtým urputne hľadali vo viacerých oddeleniach a kanceláriách. V informačnom centre získajú klienti potrebnú radu, informáciu, pomoc a poradenstvo. V centre je nezamestnaným k dispozícii pracovník odboru služieb zamestnanosti a odboru sociálnych vecí.
Nové pracovisko si nezamestnaní pochvaľovali už po prvej hodine jeho fungovania "Koncom minulého týždňa so mnou firma rozviazala pracovný pomer, preto som sa prišla spýtať, čo ďalej. Dostala som všetky informácie hneď na jednom mieste - som spokojná," povedala Helena Budzáková, ktorá bola jednou z prvých klientok informačného centra.
Úrad práce chce prevádzkou centra zefektívniť a skvalitniť spôsob kontaktu s nezamestnanými, ale aj so širokou verejnosťou. Ľudia ešte stále na úradoch blúdia a nevedia, kde majú vybaviť svoju agendu. Podľa úradníkov to nie je spôsobené zlou organizáciou úradov, ale neustálymi zmenami v legislatíve sociálnej politiky a zamestnanosti aj tým, že oddelenia a kancelárie fungujú na viacerých miestach.
V Michalovciach napríklad sídli úrad práce v dvoch od seba dosť vzdialených objektoch - klienti sociálneho odboru sú vybavovaní v budove Obvodného úradu na Námestí slobody a úradu práce zasa v budove riaditeľstva na Ulici saleziánov. "Mnohí klienti sociálnych vecí dnes chodia sem. Preto pracovník tohto odboru hneď podá klientom informácie, ktoré ich zorientujú. Minimálne dostanú príslušné tlačivá, ktoré si potrebujú vybaviť," povedal vedúci oddelenia informačných a poradenských služieb Ján Samuelčík.
V centre podľa neho dostanú klienti fundovanú odpoveď na jednom mieste. "Ľudia často klopú na nesprávne dvere, pretože nie sú zorientovaní v pojmoch. Mýlia si Sociálnu poisťovňu so sociálnym odborom úradu práce. Niekedy ani nevedia, čo vlastne chcú a hľadajú."
Projekt informačných služieb prvého kontaktu spustili okrem Michaloviec aj v Topoľčanoch. Na celom Slovensku sa doň v najbližších dňoch zapojí ďalších 19 okresov. V júni ho ministerstvo práce vyhodnotí a v prípade úspechu ho zrealizuje na všetkých okresných úradoch práce v republike. (mpo)