Návštevníčka pred obrazom Nightmare (Nočná mora) od Henryho Fuseliho. FOTO - REUTERS |
Už vlani v Tate Britain padali rekordy. Galéria, v ktorej nájdete výtvarné umenie vytvorené za posledných päťsto rokov, v minulom roku zaznamenala nárast návštevníkov takmer o dve tretiny. Dvestotisíc ľudí videlo výstavu z diel Degasa, Sickera a Toulouse-Lautreca, takmer dvojnásobný počet bol zvedavý na spoločnú expozíciu Turner - Whistler - Monet. A to oproti prevažujúcemu britskému zvyku ani na jednu z výstav nebol vstup zdarma.
Návštevnosť atrakcií v Londýne dlho trpela v dôsledku obáv z teroristických útokov. Britské rodiny radšej zostali doma alebo sa vybrali na menej známe a frekventované miesta. Dnes je to však inak. Podľa odborníkov nebola tamojšia verejnosť ešte nikdy tak vášnivo zaujatá vizuálnym umením. Súvisí to s pôsobením filmu, internetu či digitálnej fotografie, takže ľudia nechodia viac iba do kina či divadiel, ale aj do galérií.
Gotika je téma spájajúca viaceré umenia, takže dokáže osloviť široké publikum. Médiá si nenechali ujsť príležitosť hovoriť popri "nočných morách" vystavených v Tate Britain (expozícia sa zameriava na roky 1770 - 1830) aj o presahoch do literatúry, filmu či životného filmu. Gotický výzor je v krajine stále populárny u istej skupiny mladých ľudí, ale aj u postarších predavačiek v butikoch s gotickým vybavením. V prvom prípade čierny mejkap zakrýva pohlavie, v druhom pribúdajúce roky. K imidžu patrí čierny odev, ponurý pohľad na svet a schizofrénna kombinácia koženého oblečenia s vegetariánstvom.
V hudbe sa gotikou nechal inšpirovať trebárs Marilyn Manson, gotické horory ako Upír z Nosferatu alebo Dracula sa objavili už v časoch nemého filmu. Dnes na túto estetiku najvýraznejšie nadväzuje Tim Burton - v Predvianočnej nočnej more či vo svojom najnovšom bábkovom výlete do záhrobia Corpse Bride.
Ak sa "gotickým" smerom vyberie aj nejaká galéria, nemôže šliapnuť vedľa. Výstava v Tate Britain v sebe nesie príbeh, jej hlavné postavy Fusseliho a Williama Blaka už ich súčasníci považovali za excentrikov. O Fuselim sa napríklad traduje, že na navodenie pôsobivosti vízie neskôr zhmotnenej do obrazu Nočná mora sa prejedol surovým mäsom, aby mal správne ťažké sny.
Od čias osvietenstva sa v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami zmenil pohľad ľudí na nadprirodzené sily. To, že ľudia v niečo také prestávali veriť, ich oslobodilo a dokázali si nadprirodzené príbehy vychutnať. Objavila sa radosť z dekadentnej zábavy, ktorú občas ešte sprevádzal pocit viny.
Asi nie je náhoda, že gotickým obrazom sa o sto rokov neskôr s obľubou venoval aj priekopník psychoanalýzy Sigmund Freud, vtedajších maliarov vzrušovali prekvapivo podobné veci ako jeho samotného. A že "gotické" kúzlo stále funguje, dokazuje o ďalšie storočie neskôr aj výstava Gotické nočné mory, ktorá priťahuje veľkú pozornosť.
Autor: ANDREA ERTLOVÁLondýn