KOŠICE – Keď pacient v lekárni požiada o radu, čo si má kúpiť na boľavé hrdlo, nemusí dostať úprimnú odpoveď. Farmaceutické firmy totiž v neľútostnom boji o zákazníka zneužívajú aj personál lekární. Ten niekedy podľahne a chorým ľuďom poradí účelovo.
Ročne sa vo svete predajú lieky za 350 miliárd amerických dolárov. Väčšinou sú to prípravky, ktoré možno kúpiť bez lekárskeho predpisu. Len vitamíny, lieky proti nachladnutiu, na posilnenie imunitného systému a na podporu trávenia tvoria 65 percent celosvetového obratu farmaceutického priemyslu. Líšia sa účinnosťou, prípadnými neželanými účinkami a cenou. Kúpu týchto liekov pacienti často konzultujú len s lekárnikmi, ktorí tak priamo ovplyvňujú predajnosť konkrétneho prípravku.
Zástupca jednej farmaceutickej firmy na východnom Slovensku opísal jeden z mnohých scenárov, ako si získať lekárnikov, takto: „Do lekárne vstúpi nastrčený zákazník, popíše svoje zdravotné problémy a požiada o radu. Keď mu lekárnička ponúkne ako prvý liek firmy, ktorú nastrčená osoba zastupuje, oznámi jej, že za toto získava tisíc korún a odmenu jej vyplatí. Ak ponúkne ako prvý nejaký z konkurenčných liekov, smutne oznámi, že tisícku mohla dostať, keby lieky ponúkala v inom poradí.
Keď firma robí takúto akciu pravidelne, je len otázkou času, kedy sa to rozkríkne. Treba však priznať, že stále sa nájde dosť lekárnikov, ktorí podobné praktiky pokladajú za vrcholne neetické a nikdy by sa k nim neznížili.“
Oslovení lekárnici zhodne popreli, že by sa farmaceutické firmy snažili o ovplyvňovanie. „Je to zriedkavé, a keď sa to stane, tak to vyriešim rovno na mieste. Sem-tam zorganizujú nejaké školenie, ale nie je to nič, čo by sa vymykalo dobrým zvyklostiam. Skôr sa snažia ovplyvniť lekárov,“ povedala vedúca veľkej bratislavskej lekárne.
Farmaceutické firmy majú dokonalý prehľad, koľko kusov ich výrobkov sa v ktorej lekárni predalo. Vyhodnocovanie predaja jednoznačne hovorí o tom, že opísaný marketingový trik často funguje a lekárnik skutočne z viacerých možností odporučí aj takú, o ktorej výhodnosti zrejme sám pochybuje. Vraj sa dá spoľahnúť len na to, že žiaden neodporučí liek, ktorý by bol pre pacienta vyslovene nevhodný.
(kr)