FOTO |
BRATISLAVA - Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (Sario) "potrebuje odpolitizovať, ozdraviť a viac sprofesionalizovať," tvrdí jej šéf Milan Juráška, ktorý v súčasnosti čelí kritike za to, že Slovensko je pri lákaní zahraničných investorov málo efektívne. Médiá totiž porovnávajú výsledky Sario s českou agentúrou CzechInvest.
Objem zahraničných investícií, na ktorých má podiel aj Sario, bol vlani s približne 0,7 miliardy eur (asi 20 miliárd korún) najnižší za posledné štyri roky.
Do Česka sa však dostalo až sedemnásťkrát viac peňazí, teda 346,5 miliardy korún. Analytici z podstatne horších výsledkov Slovenska spolu s príspevkovou organizáciou Sario vinia aj jej materský rezort hospodárstva.
Konkurenčné zlyhanie ako dôsledok nestálosti
Generálny riaditeľ Sario Milan Juráška si myslí, že porovnávať slovenskú agentúru s českou je nekorektné. "Majú inú štruktúru a iné legislatívne podmienky." Zároveň však kriticky pripúšťa, že Sario potrebuje viac kvalitných ľudí. Doteraz boli podľa neho riadiaci pracovníci obsadzovaní podľa politického kľúča. "Momentálne mám kvalitných ľudí, ale chýbajú senior-manažéri, ktorý by vedeli mladších a menej skúsených kolegov usmerniť, aby nerobili chyby," pripúšťa v poradí šiesty riaditeľ Sario od roku 2001.
Projektoví manažéri sú totiž často prvé osoby, ktoré zahraničnému podnikateľovi vytvárajú detailnejší obraz o ekonomickej, politickej, ale aj kultúrnej situácii v krajine. "V prenesenom význame, manažér predáva svoju krajinu. Ponúka ju investorovi, a preto mu musí vedieť poskytovať presné, kvalitné, pravdivé a včasné informácie," vysvetľuje výkonná riaditeľka CzechInvestu Karolína Bočková.
Nároční investori
Na počet úspešných investičných kontraktov vplývajú aj zákony, či ochota poskytovať investičné stimuly. "Takmer všetci investori stimuly požadujú. Slovensko ich však neposkytuje malým a stredným firmám. Preto sa rokovania s nimi predlžujú a často končia aj neúspechom," tvrdí projektový manažér Sario Dušan Šamudovský. Česká republika je podľa neho v poskytovaní dotácií štedrejšia, pretože malé firmy nevylučuje.
Na Slovensku štát dotuje najmä veľké podniky podľa programu De minimis. Lenže niektoré firmy napríklad so 150 zamestnancami, majú v pláne rásť a požadujú stimuly. To nám sťažuje vyjednávaciu pozíciu," dodáva Šamudovský.
Nie je však pravda, že stimuly sú jediným kritériom výberu krajiny investície. Slovensko má napríklad v porovnaní s Českom nižšie dane a menšie náklady na zamestnanca.
Napriek verejnej kritike, každý z pätnástich manažérov Sario vlani úspešne vyriešil v priemere tri projekty. Hovorca agentúry Michal Novota to považuje za pozitívny výsledok. Sario má v súčasnosti rozpracovaných asi 140 investičných projektov.
Iná štruktúra
Z počtu zamestnancov, sto v Sario a 250 v CzechInveste sa dá prečítať rozdielna štruktúra oboch agentúr. CzechInvest sa na rozdiel od svojho slovenského ekvivalentu napríklad stará aj o dotácie pre domáce malé firmy. U nás to má na starosti Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania.
"Časť z našich 26 manažérov poskytuje komunikačný most medzi domácimi firmami a investormi, ktorí s nimi podpisujú dodávateľské kontrakty," hovorí Karolína Bočková z CzechInvestu. CzechInvest tak môže investorom priamo ponúkať aj prehľad dôveryhodných českých podnikateľov, s ktorými by mohli po príchode do krajiny spolupracovať. Za šesť rokov takto sprostredkovali 150 dodávateľských kontraktov za asi štyri miliardy korún. Sario takéto čísla poskytnúť nemôže, pretože jeho štrnásti projektoví manažéri sa priamo slovenským menším firmám nevenujú.
Efektivita agentúry Sario pri vybavovaní zahraničných investícií
Rok | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
výška investícií** | 0,310 | * | 1,163 | 1,672 | 0,692 |
počet projektov | 25 | * | 22 | 46 | 48 |
počet manažérov | 5 | * | 10 | 13 | 15 |
rozpočet*** | 30 | 126,7 | 103,2 | 166,4 | 196,2 |
Rozpočet agentúry CzechInvest je zhruba dvojnásobný ako rozpočet Sario
* nedostupné údaje, ** v miliardách eur, *** v miliónoch korún Zdroj: Sario
Riaditeľ CzechInvestu Tomáš Hruda (na snímke vpravo) a jeho kolega z agentúry Sario Milan Juráška. Slovenská agentúra z viac-menej objektívnych príčin investičný súboj prehráva. FOTO - SITA, ČTK |