Zachovanie málo využívanej linky Tatra Airu Sliač - Praha bude stáť daňových poplatníkov v Banskobystrickom kraji minimálne štyri milióny korún. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK |
Po rokovaniach s Českými aerolíniami to včera vyhlásil predseda predstavenstva Tatra Air Dušan Švantner. Spoločnosť neplatila ČSA dlhy a hrozilo, že preto odstúpia od zmluvy.
Približne štvormiliónový dlh v českých korunách podľa splátkového kalendára zaplatí ČSA banskobystrická župa. Na konsolidácii zadlženého Tatra Airu by sa mali podieľať veľké firmy z banskobystrického regiónu. Rozhodnuté sú už Železiarne Podbrezová a Mondi, v najbližšom čase by malo výsledok zverejniť aj Slovalco.
Majoritným, 92-percentným akcionárom leteckého dopravcu je župa. Švantner tvrdí, že po zmene akcionárskej štruktúry by jej mal zostať 34-percentný blokačný balík a väčšinu by mali prevziať solventní hráči. Či k zmene dôjde zvyšovaním základného imania, alebo odkúpením akcií samosprávy, ešte nie je jasné.
Predstaviteľ Železiarní Podbrezová Marián Kurčík včera vyhlásil, že ich spoločnosť by českému prepravcovi mala zaručiť krytie strát. Železiarne totiž plánujú, že na to vytvoria 10-miliónový rezervný fond.
Pre problémy pravidelnej leteckej linky Sliač-Praha cestovné kancelárie už prestali bookovať letenky na letnú sezónu. Tatra Air s Českými aerolíniami obnovili leteckú linku v polovici roku 2003, využíva ju však málo cestujúcich.
Projekt stál dosiaľ daňových poplatníkov samosprávneho kraja viac ako 13 miliónov korún. Župan Milan Murgaš zo Smeru preto vyhlásil, že ak sa do konca februára budúceho roku nepodarí spoločnosti hospodáriť bez straty, požiada, aby na ňu vyhlásili konkurz.
Podľa uznesenia bývalého regionálneho parlamentu je mesačná dotácia na prevádzku linky koruna na obyvateľa župy, teda spolu asi 660-tisíc korún.
DANIEL VRAŽDA