Vlasť, Minsk, prezident, učia sa školáci

Od polovice 90. rokov v bieloruských štátnych médiách zaznieva výhradne hlas prezidenta Alexandra Lukašenka. Jeho politickí oponenti končia skôr vo väzení alebo v emigrácii, než na televíznych obrazovkách.

Lukašenko ovláda krajinu a presviedča Bielorusov, že to, v čom žijú, je normálne. Výrazne mu v tom pomáha propaganda. FOTO - TASR/AFP


V krajine vysielajú štyri televízie, desiatky rozhlasových staníc a päť štátnych denníkov vychádza v celkovom náklade 700-tisíc výtlačkov.

Ich úloha je jediná: ukázať obraz prezidenta a jeho politiku v pozitívnom svetle a naopak diskreditovať opozíciu a Západ.

Spravodajstvo všetkých médií je v posledných mesiacoch úplne podriadené voľbám. Na predvolebnú kampaň, tak ako ju poznajú západní voliči, sa však vôbec nepodobá. Žiadne televízne diskusie, analýzy volebných programov, reportáže o kandidátoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mená opozičných kandidátov v televízii prvýkrát zazneli pred mesiacom, keď ich Ústredná volebná komisia zaregistrovala do volieb.

Moderátori správ obvykle jednotlivé šoty uvádzajú slovami: "Prezident Alexander Lukašenko a ostatní kandidáti..."

Úspešná päťročnica

Podľa opozičných novinárov nemá takáto propagandistická kampaň dosiaľ obdobu. "To, čo sa deje v štátnych médiách, považujem za jednu z najhanebnejších stránok bieloruskej žurnalistiky," hovorí predsedníčka Asociácie novinárov Žanna Litvinová. "Naši kolegovia novinári v štátnych médiách sa stali priamymi účastníkmi propagandistickej mašinérie."

Hitom televízií je upevňovanie patriotizmu a propagácia štátnej ideológie. Televízna reportáž o školskej výučbe: 12-ročný školák má za úlohu napísať, čo si predstavuje pod pojmom Bielorusko. "Vlasť, Minsk, prezident..." píše kriedou na tabuľu.

SkryťVypnúť reklamu

V inej reportáži robotníci v jednom zo závodov cez desiatovú prestávku preberajú výsledky uplynulej päťročnice: "Výsledky sú pozitívne, pokyny prezidenta sa daria plniť na 100 percent," hovorí do kamery riaditeľ závodu.

Niet divu, že pri takejto ideologickej masáži je podpora Alexandra Lukašenka stabilne vysoká.

Všetci k voľbám!

Všetkých päť štátnych denníkov sa pritom veľmi podobá: rovnaké fotografie prezidenta od jedného fotografa, rovnaké články pripravené prezidentskou tlačovou službou.

Zo štátneho rozpočtu štátne médiá tento rok získali mimoriadnu dotáciu vo výške 61 miliónov dolárov. K tomu ešte existujú rozpočty miestnych úradov a prezidentskej kancelárie. Za tieto peniaze vzniklo niekoľko reklamných filmov, ktoré po celý deň vysielajú televízie. V jednej z reklám vystupujú otec s matkou. Matka číta list od syna, ktorý slúži v armáde a so slzami sa pýta: Načo existuje armáda? Otec ju upokojuje: Aby neboli vojny. Matka sa šťastne usmeje.

SkryťVypnúť reklamu

V inej reklame vystupujú dvaja podnikatelia, ktorí preberajú plán na otvorenie pobočky ich truhlárskej firmy v Taliansku. "Vďaka ekonomickej politike nášho prezidenta a pôžičke z banky splníme svoje sny," hovorí jeden z "podnikateľov".

V podobnom duchu vzniklo asi desať rôznych "reklám", všetky sa pritom končia výzvou "Volíme najlepšieho!" - v podtexte sa má samozrejme na mysli Alexander Lukašenko.

Agitujú speváci

Po krajine sa konajú koncertné turné známych i málo známych popových hviezd. "Vykonáme správnu voľbu, pretože milujeme Bielorusko! Za silné a rozkvitajúce Bielorusko!" volá nadšene moderátorka a za ňou svieti nápis Za Bielorusko!

Zmyslom koncertov, na ktorých znejú staré sovietske pesničky, je presvedčiť divákov, že sa majú dobre a netreba nič meniť. V posledných rokoch vyrástlo mnoho popových hviezd, vďaka tomu, že podporujú prezidenta, majú dvere v televízii otvorené. Naopak skupiny, ktoré sa vyslovili kriticky proti vláde, vystupovať nemôžu.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: JURIJ LEVITOV, Minsk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 762
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 599
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 738
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 627
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 600
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 348
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 123
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 247
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu