Lukašenko ovláda krajinu a presviedča Bielorusov, že to, v čom žijú, je normálne. Výrazne mu v tom pomáha propaganda. FOTO - TASR/AFP |
V krajine vysielajú štyri televízie, desiatky rozhlasových staníc a päť štátnych denníkov vychádza v celkovom náklade 700-tisíc výtlačkov.
Ich úloha je jediná: ukázať obraz prezidenta a jeho politiku v pozitívnom svetle a naopak diskreditovať opozíciu a Západ.
Spravodajstvo všetkých médií je v posledných mesiacoch úplne podriadené voľbám. Na predvolebnú kampaň, tak ako ju poznajú západní voliči, sa však vôbec nepodobá. Žiadne televízne diskusie, analýzy volebných programov, reportáže o kandidátoch.
Mená opozičných kandidátov v televízii prvýkrát zazneli pred mesiacom, keď ich Ústredná volebná komisia zaregistrovala do volieb.
Moderátori správ obvykle jednotlivé šoty uvádzajú slovami: "Prezident Alexander Lukašenko a ostatní kandidáti..."
Úspešná päťročnica
Podľa opozičných novinárov nemá takáto propagandistická kampaň dosiaľ obdobu. "To, čo sa deje v štátnych médiách, považujem za jednu z najhanebnejších stránok bieloruskej žurnalistiky," hovorí predsedníčka Asociácie novinárov Žanna Litvinová. "Naši kolegovia novinári v štátnych médiách sa stali priamymi účastníkmi propagandistickej mašinérie."
Hitom televízií je upevňovanie patriotizmu a propagácia štátnej ideológie. Televízna reportáž o školskej výučbe: 12-ročný školák má za úlohu napísať, čo si predstavuje pod pojmom Bielorusko. "Vlasť, Minsk, prezident..." píše kriedou na tabuľu.
V inej reportáži robotníci v jednom zo závodov cez desiatovú prestávku preberajú výsledky uplynulej päťročnice: "Výsledky sú pozitívne, pokyny prezidenta sa daria plniť na 100 percent," hovorí do kamery riaditeľ závodu.
Niet divu, že pri takejto ideologickej masáži je podpora Alexandra Lukašenka stabilne vysoká.
Všetci k voľbám!
Všetkých päť štátnych denníkov sa pritom veľmi podobá: rovnaké fotografie prezidenta od jedného fotografa, rovnaké články pripravené prezidentskou tlačovou službou.
Zo štátneho rozpočtu štátne médiá tento rok získali mimoriadnu dotáciu vo výške 61 miliónov dolárov. K tomu ešte existujú rozpočty miestnych úradov a prezidentskej kancelárie. Za tieto peniaze vzniklo niekoľko reklamných filmov, ktoré po celý deň vysielajú televízie. V jednej z reklám vystupujú otec s matkou. Matka číta list od syna, ktorý slúži v armáde a so slzami sa pýta: Načo existuje armáda? Otec ju upokojuje: Aby neboli vojny. Matka sa šťastne usmeje.
V inej reklame vystupujú dvaja podnikatelia, ktorí preberajú plán na otvorenie pobočky ich truhlárskej firmy v Taliansku. "Vďaka ekonomickej politike nášho prezidenta a pôžičke z banky splníme svoje sny," hovorí jeden z "podnikateľov".
V podobnom duchu vzniklo asi desať rôznych "reklám", všetky sa pritom končia výzvou "Volíme najlepšieho!" - v podtexte sa má samozrejme na mysli Alexander Lukašenko.
Agitujú speváci
Po krajine sa konajú koncertné turné známych i málo známych popových hviezd. "Vykonáme správnu voľbu, pretože milujeme Bielorusko! Za silné a rozkvitajúce Bielorusko!" volá nadšene moderátorka a za ňou svieti nápis Za Bielorusko!
Zmyslom koncertov, na ktorých znejú staré sovietske pesničky, je presvedčiť divákov, že sa majú dobre a netreba nič meniť. V posledných rokoch vyrástlo mnoho popových hviezd, vďaka tomu, že podporujú prezidenta, majú dvere v televízii otvorené. Naopak skupiny, ktoré sa vyslovili kriticky proti vláde, vystupovať nemôžu.
Autor: JURIJ LEVITOV, Minsk