Cao Fei: Black Widows, matrioška v ženských silonkách, granát, 2005.
V čečenskom Groznom pokračuje Núdzové bienále, ktoré súčasne putuje po svetových galériách
Predstavte si, že chcete urobiť prehliadku umenia na medzinárodnej úrovni, ale žijete v krajine, kde to ide iba ťažko, prípadne vôbec nie. Jednou z takýchto krajín je súčasné Čečensko, avšak umelecká komunita v tejto ťažko skúšanej krajine sa vzoprela a pokúsila sa obísť systém po svojom. Tzv. Emergency Biennale (Núdzové bienále) sa začalo minulý rok vo februári, termín derniéry je zatiaľ vo hviezdach.
Myšlienka rozosielať umelecké diela v kufroch, prípadne limitovať rozsah artefaktov veľkosťou zásielky (kufra, škatúľ od topánok či listových obálok), nie je nová. Spomeňme aspoň fluxistov, ktorí umením posielaným poštou nielen protestovali proti oficiálnemu systému inštitucionalizovaných galérií, ale bol to zároveň aj jeden zo spôsobov, ako oklamať systém v krajinách s totalitným režimom a forma, akou prekĺzli cez hranice informácie o dianí v umeleckom svete.
Prvý kufor s umením prišiel z Paríža
"Emergency Biennale bolo spustené s prianím včleniť Čečensko do medzinárodného kontextu, reakciou na fenomén prudkého rastu medzinárodných bienále," hovorí zakladateľka a kurátorka Evelyne Jouanno. Prvý kufor s umením prišiel do Grozného z Paríža minulý február. Výstavy v čečenskom hlavnom meste sa organizovali v lokálnych priestoroch priaznivcov a na krátky čas aj vo verejných priestoroch - na uliciach, námestiach či v knižniciach.
Emergency Biennale je zrkadlovou akciou - umelcov vyzvali urobiť diela v dvoch exemplároch. Jeden zaslali do Grozného, druhý sa stal súčasťou oficiálnej šnúry prehliadok. Kým v Čečensku bienále nie je súčasťou oficiálnych výstavných priestorov, v metropolách európskych miest sa vystavuje v najprestížnejších galériách (napríklad parížsky Palais de Tokyo). Po Paríži sa diela presťahovali do Bruselu, Milána či Rigy, momentálne je výstava na ceste do New Yorku.
Každú prehliadku sa počet vystavených diel zväčšuje, keďže bienále je otvorené a v každom hosťujúcom meste sa pridávajú ďalší nadšenci. Výstava navštívi aj Mexico City, Londýn či Sydney, poslednou destináciou by mala byť Moskva. K nám bude najbližšie vo Viedni, termín zatiaľ nie je určený.
Do kufra sa zmestia videokazety, CD, plagáty, tričká, nálepky, fotografie či drobné predmety. Práve táto forma je taká typická pre angažované umenie, a bolo to aj v tomto prípade, podporené navyše krajinou pôvodu a jej politickou situáciou. Mnohí z umelcov, ktorí z rôznych kútov sveta zaslali svoje umenie, reagujú na témy vojny, násilia, aktuálnych politicko-vojenských konfliktov či konkrétnych teroristických útokov.
Video o kradmej sovietizácii Spojených štátov
Šesťminútové video Marka Boswella a Antona Kozlova, žijúcich v New Yorku a Paríži, s názvom The Secret Manual of the Soviet Politburger rozvíja diskusiu o fast foodovom biznise a "demaskovaní kradmej sovietizácie Spojených štátov", čínska umelkyňa Cao Fei pod názvom Čierne vdovy prerobila tradičné ruské matriošky na granáty s poznámkou - vybrala si smrť a slobodu. Na bienále sa zúčastňujú také mená, ako sú Číňan Yang Fudong, kosovský umelec Sislej Xhafa (reprezentujúci "albánsky pavilón" na poslednom benátskom Bienále), či bulharská hviezda Nedko Solakov.
Ako sa priznala Jouanno, "nikdy nezabudnem na slová môjho lokálneho partnera v Čečensku, ktorý povedal - je to určite najkrajší darček, ktorý dostali moji ľudia za posledných desať rokov. Verím, že umenie môže zmeniť situáciu. Tento projekt by mohol byť prvým veľkým obratom na ceste k mieru."
FOTO - EMERGENCY-BIENNALE.ORG
Chen Shaoxiong: Zapaľovač, 2004.