Mestá sa vraj zapredávajú reťazcom

BRATISLAVA – Slováci čoraz viac obľubujú nákupy v supermarketoch – nakupuje tam už štvrtina ľudí. Ale obavy, podľa ktorých mali zahraničné reťazce prevalcovať domáce prevádzky, sa zatiaľ nepotvrdzujú – polovica zákazníkov zostáva stále verná klasic

BRATISLAVA – Slováci čoraz viac obľubujú nákupy v supermarketoch – nakupuje tam už štvrtina ľudí. Ale obavy, podľa ktorých mali zahraničné reťazce prevalcovať domáce prevádzky, sa zatiaľ nepotvrdzujú – polovica zákazníkov zostáva stále verná klasickým menším obchodom a samoobsluhám.

Trnavská radnica je napríklad presvedčená, že mesto sa nevyľudňuje, hoci tam majú tri supermarkety a jeden hypermarket, väčšinou v okrajových štvrtiach. „V strede mesta naďalej fungujú aj klasické predajne a ľudia tam bežne nakupujú,“ tvrdí hovorca primátora Trnavy Pavol Tomašovič. „Na začiatku sa síce ozvali drobní predajcovia, že im v centre klesli zisky, ale skrachovali iba tí, ktorí mali problémy aj predtým.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina radníc je voči obchodným reťazcom ústretová. Primátor Nových Zámkov Ondrej Csanda hovorí: „Má to dobrý vplyv na ceny. Budeme len radi, ak tu bude vyššia konkurencia.“ Jeho mesto má rozrobené tri-štyri nové ponuky, aby k doterajšiemu jednému supermarketu pribudli ďalšie.

Zväz obchodu vidí situáciu inak. Poukazuje najmä na odstrašujúci príklad Žiliny, kde je vraj neúnosná tlačenica dvoch hypermarketov, klasického obchodného domu a troch supermarketov, čo odlákalo nakupujúcich z centra. Iné hlasy – aj obchodníkov – však pripúšťajú, že práve príklad Žiliny je výnimočný, lebo tam sa agresívne reťazce snažili viac než inde lobovať aj finančne.

Mestá majú podľa obchodníkov málo peňazí, a to zásadne ovplyvňuje ich vyjednávanie so zahraničnými obchodníkmi. „Mestá sa takto snažia prilákať financie do svojho rozpočtu. Nezaujíma ich názor stavovských organizácií v regióne. Mestá naberú ponuky, aby si splatili dlžoby a zabezpečili rozvoj. Ale to je krátkozraké a bude to mať ďalekosiahle dôsledky,“ hovorí Miroslav Bajtoš zo Zväzu obchodu. Zväz je presvedčený, že centrá miest sa o 4-5 rokov začnú viditeľne vyprázdňovať. (ru)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 646
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 406
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 728
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 261
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 406
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 731
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 931
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 289
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu