ný zväz autorský.
Rádiá odmontúvajú napríklad v Havířove, v Karvinej či vo Frýdku-Místku. V Havířove z pôvodných 140 rádií nechali len 13. Vo Vyškove si vodič môže púšťať rádio, len keď v autobuse nie je žiaden cestujúci.
„Spočítali sme, že ochrannému zväzu za rok zaplatíme asi 400-tisíc korún, čo je asi halier na kilometer,“ povedala pre Lidové noviny riaditeľka firmy Connex Morava Jitka Homolová.
„Vodiči sú za volantom dvanásť-štrnásť hodín denne, možno majú nárok na to, aby si mohli niekedy pustiť rádio. To aby sme cestujúcim spolu s lístkom predávali štuple do uší, keď si chce šofér pustiť dopravné spravodajstvo,“ hovorí Miroslav Bumba z ČSAD Kladno, ktorý je odhodlaný ísť sa brániť aj pred súd.
Aj na Slovensku sa za počúvanie rádia v autobuse platí – 140 korún ročne za rádio, za video či televízor 160. Je to poplatok pre niektorých umelcov za ich duševné vlastníctvo. Na Slovensku tieto poplatky vyberá zo zákona SOZA – Slovenský ochranný zväz autorský.
Autor: hr