BRATISLAVA – Klienti nebankových inštitúcií sa opäť stali terčom sľubov a reklamných kampaní. Niekoľko spoločností a združení si uvedomilo, že na vymáhaní ich pohľadávok sa dá zarobiť a spustili masívnu kampaň, v ktorej ponúkajú klientom pomoc.
Združenia chcú zastupovať klientov pri vymáhaní aspoň malej časti ich peňazí. Stačí podpísať mandátnu zmluvu a vzdať sa 5 až 7 percent zo sumy, ktorú pre nich spoločnosť vymôže.
Ekonómovia pripúšťajú, že združovanie klientov zastúpených jednou firmou zvyšuje ich šance na speňaženie majetku. Pochybujú však, že celková suma, ktorá sa vymôže, bude vyššia ako niekoľko sto miliónov korún.
Znamená to, že poškodení klienti dostanú najviac niekoľko tisíckorunáčok. „Tak ako ľudia uverili sľubom o bezpečných a pritom vysokých výnosoch, teraz veria tomu, že dostanú svoje peniaze späť,“ povedal makroekonóm z Istrobanky Marek Senkovič.
Spoločnosti, ktoré chcú klientov zastupovať, môžu na províziách zarobiť milióny. Ak by napríklad 50-tisíc klientov dokázalo vymôcť celkovo 100 miliónov korún, na každého z nich by pripadlo v priemere dvetisíc. Sprostredkovateľské firmy by si rozdelili približne 6 miliónov korún.
„Samozrejme, nie sme armáda spásy. Po našich skúsenostiach s vymáhaním pohľadávok však vieme, že nejaké peniaze sa takto budú dať vymôcť, ale nemôžeme zaručiť, koľko to bude,“ povedal SME manažér zo spoločnosti All Finance Services, ktorá si za sprostredkovanie účtuje 6 percent. O percento viac pýta združenie Vaša nádej, ktoré založil Ján Čarnogurský mladší. Zatiaľ najmenej – päť percent – žiada podielové družstvo Slovenské investície.