FOTO - CONTINENTAL FILM |
Malý chlapček ako vystrihnutý z najnovšieho katalógu jarnej kolekcie pre deti smutne hľadí do neznáma. V pozadí sa skvie čisto modré nebo a vysokohorsky zelená kosodrevina. Nie, tieto riadky nie sú o najnovšom šote na aktuálny produkt mobilného operátora, ale o rodinnej komédii Marie Poledňákovej, ktorá sa rozhodla vrátiť k filmovej réžii po dlhých sedemnástich rokoch.
Filmová reč sa za takmer dve desaťročia mierne zmenila, televízia pôsobí na film cez reklamu a videoklipy. Poledňáková sa v novej situácii nevedela zorientovať - nedokáže si ustrážiť mieru pri záberoch, ktoré majú afektívne pôsobiť na diváka. Pomalé panorámovanie letnej vidieckej krajiny takmer nabáda obecenstvo nadšene zvolať "zemský ráj to na pohled!".
Tatry sa za občasných výbuchov ohlušujúcej symfonickej hudby impozantne týčia do výšky ako Alpy z rakúskeho národoveckého filmu. A pri pohľade na detail veľkej krokodílej slzy kotúľajúcej sa po líčkach štrbavého prváčika určite zaplesá srdce nejednej matky, oči v hľadisku zvlhnú a zašuštia desiatky papierových vreckoviek.
Nešikovný product placement potom už vyzerá len ako automatický doplnok k filmovému celku. Chlapček, ktorý si pred chvíľou utieral slzy v očiach, drží s naučenou televíznou pózou v ruke osviežujúce mentolové cukríky. Dedko jeho kamarátky zo školy sa ktovie prečo učí narábať s internetom, lepšie povedané s jednou internetovou stránkou. Pri lete červenej helikoptéry ponad niečo, čo majú byť pravdepodobne švajčiarske horské lúky však už márne hľadáme pasúce sa fialové kravy.
Oveľa lepšie na tom nie je ani samotný príbeh a herecké výkony. Konflikty sú postavené na jednoduchých nedorozumeniach a zatajovaniach. V záverečnom happyendovom vyústení sa šibnutím čarovného prútika vyjasňujú vzťahy medzi jednotlivými postavami.
Koproducent TV Nova delegoval do menších úloh niektoré moderátorské stálice. Tie neoplývajú práve oslnivým hereckým talentom, navyše prinášajú do filmu manieru televíznej estrády. Komediálne scénky tak ani zďaleka nedosahujú úroveň Poledňákovej filmov zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Václava Postráneckého (Michal zo snímky S tebou mně baví svět) nevyvažuje žiadny protihráč typu Júliusa Satinského. Ingrid Timková v úlohe ustarostenej matky robí, čo jej v jej silách. Eva Holubová vo svetlejších chvíľach ukáže, aká býva vtipná v kvalitnejšej českej produkcii.
Pri tomto málo vydarenom filmovom projekte však musíme vyzdvihnúť jednu vec - neskonalý patriotizmus českého diváka. Ako sa krotia krokodíly sa až po siedmich týždňoch od uvedenia do kín posúva na druhé miesto rebríčka návštevnosti. Doteraz ho videlo viac ako 355 000 platiacich divákov, čo by bol v slovenskom kontexte námet na sci-fi poviedku. S prihliadnutím na kvalitu snímky sa s týmto faktom tentoraz veľmi radi zmierime.
Autor: Ondrej Starinský(Autor je filmový publicista)