FOTO
PARÍŽ - Fínska Nokia vlani zvýšila svoj podiel na svetovom trhu s mobilmi na 35 percent a vrátila sa tak na pozíciu, kde bola pred poklesom v roku 2004. Agentúra Gartner, zaoberajúca sa prieskumom trhu, zároveň včera uviedla, že najväčší svetový výrobca mobilných telefónov môže sa opäť usilovať o 40 percent trhu.
V predaji mobilov spotrebiteľom sú za Nokiou Motorola, Sony Ericsson a LG Electronics, ktorých podiel na svetovom trhu v poslednom minuloročnom štvrťroku tiež rástol. Mierne si pohoršil iba Samsung. Veľké straty trhových pozícií poznamenali výrobcov mimo veľkej päťky.
Pozícia Nokie je s 36 percentami trhu takmer dvojnásobná oproti Motorole, ktorá bola na konci roka 2005 na druhom mieste so 17,8 percenta. Nokia je ešte silnejšia vo východnej Európe, na Blízkom východe a v Afrike, kde má podiel trhu trikrát vyšší než najbližší konkurent.
Podiel 35 percent v predaji telefónov konečným zákazníkom je vyšší než 34,2 percenta, ktoré mala Nokia v dodávkach pre distribútorov. Znamená to, že cestu ku konečným zákazníkom si našlo viac mobilov Nokie než jej rivalov.
Podľa analytičky Gartneru Caroliny Milanesiovej je teraz pre Nokiu 40-percentný trhový podiel dosiahnuteľnejší než pred rokom. Analytička oceňuje dobrú stratégiu spoločnosti na trhu s lacnejšími telefónmi. Najvyšší celoročný podiel mala Nokia vo svete v roku 2002, keď dosiahol 35,8 percenta. Z jednotlivých štvrťrokov bol najsilnejší koniec roka 2001, keď podnik mal 36,9 percenta svetového trhu. Gartner zopakoval svoj odhad, že sa tento rok celkový predaj mobilov vo svete zvýši o desať až 15 percent. Vlani si spotrebitelia vo svete kúpili 817 miliónov mobilov. (čtk, reuters)
Podiel trhu
Výrobca 4. štvrťrok
2004 (%) 2005 (%)
Nokia 33,0 35,0
Motorola 16,3 17,8
Samsung 12,2 12,1
LG Electronics 6,8 7,2
Sony Ericsson 6,3 6,9
Zdroj: Gartner