Reklamný trh bol vlani nevýrazný, ale rástol

BATISLAVA - Najviac ziskov z reklamy mala vlani Markíza, najväčším zadávateľom bol T-Mobile. Vyplýva to z monitoringu ...

Tento rok tržby z reklamy stúpli najmä tlačovým médiám, ale hegemóniu si udržali elektronické.

ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL MAJER

BATISLAVA - Najviac ziskov z reklamy mala vlani Markíza, najväčším zadávateľom bol T-Mobile. Vyplýva to z monitoringu reklamy, ktorý pravidelne pripravuje spoločnosť TNS SK. Objem preinvestovaných výdavkov na reklamu v televízii, rozhlase, tlačených médiách, na reklamných plochách a v kinách v roku 2005 dosiahol 29,4 miliardy korún. Oproti roku 2004, keď to bolo 23,9 miliardy, tak nastal nárast reklamných výdavkov o 23,1 percenta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najviac peňazí tento rok smerovalo do televíznej reklamy. Reklamným lídrom so 66-percentným podielom na televíznom reklamnom trhu bola Markíza. Hlbšie pod ňou nasledovala televízia JOJ s 22 percentami a na tretej priečke Slovenská televízia (Jednotka a Dvojka) s 11-percentným podielom. STV má totiž v porovnaní s komerčnými televíziami prísnejšie pravidlá na vysielanie reklamy a zákonom povolený menší priestor na reklamu. Podiel spravodajskej televízie TA3 bol len jednopercentný.

Aj printové, teda tlačené médiá, minulý rok zaznamenali nárast, a to o takmer 10 percent, čím prekročili štvormiliardovú hranicu. Z toho takmer 40 percent reklamy bolo podľa TNS SK investovaných v piatich najsilnejších tituloch: Pravda, Nový Čas, SME, Plus 7 dní a v časopise Markíza.

SkryťVypnúť reklamu

Nižší podiel reklamy v porovnaní s televíziami a printmi je už tradične v rádiách. Minulý rok reklama v rádiách presiahla 1,7 miliardy, pričom najväčší podiel, 692 miliónov korún pripadol rádiu Expres.

Aj minulý rok, podobne ako v tých predchádzajúcich, boli najväčšími reklamnými zadávateľmi mobilní operátori. Najviac vložil do reklamy T-Mobile, a to zhruba 2,1 miliardy korún. Po ňom nasledovali firmy Orange Slovensko, Procter&Gamble a Slovak Telecom.

Vojtech Dencsö z TNS SK reklamný trh v roku 2005 hodnotí ako nevýrazný: "V porovnaní s minulým rokom trh mierne narástol, ale žiadne výrazné zmeny nenastali. Neobjavili sa žiadne zásadnejšie kampane," povedal Dencsö. Výraznejšie zmeny sa očakávajú skôr tento rok. V objeme reklamy sa môže výraznejšie odraziť napríklad kampaň dôchodkových správcovských spoločnosti na vstup do druhého piliera, ale hlavne parlamentné voľby, kde po prvýkrát nie je pre strany stanovený limit na reklamné výdavky.

SkryťVypnúť reklamu

Tlač pre metodiku vykázala vyššie príjmy

Výsledky monitoringu výdavkov na reklamu spoločnosti TNS SK sú odlišné ako predbežné odhady výdavkov na reklamu, ktoré v januári zverejnilo Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska. Podľa predbežných odhadov združenia v roku 2005 dosiahli reálne príjmy z predaja reklamy všetkých médií na Slovensku 7,9 miliardy korún. Päťdesiat najväčších vydavateľov periodík sa na týchto tržbách podieľalo viac ako 3,3 miliardy.

Nárast printov nad televíziami oproti predchádzajúcim prieskumom zhodnotil obchodný riaditeľ vydavateľstva Perex Peter Mačinga, ktorý údaje zozbieral, tak že sa združenie podrobnejšie pozrelo na oveľa širšie pole vydavateľstiev a periodík. "Tie čísla v minulosti boli veľmi malé, nie preto, že vydavatelia mali malé tržby, ale jednoducho preto, lebo sa tým nikto nezaoberal," komentoval výsledky Združenia Mačinga.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Vojtecha Dencsöa sa výsledky TNS nedajú porovnávať z odhadmi združenia. TNS SK monitoruje výdavky na reklamu na základe platných oficiálnych cenníkov jednotlivých médií, pri ktorých nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy. "Monitoring je určený hlavne na dlhodobejšie sledovanie vývoja výdavkov na reklamu do jednotlivých médií a tiež na sledovanie investícií konkrétnych zadávateľov reklamy," hovorí Dencsö. Reálne výdavky sú preto určite nižšie. TNS SK monitorovalo hlavné televízne a rozhlasové stanice a podobne aj v printoch hlavné celoplošné a regionálne periodiká.

Výdavky na reklamu v rokoch 2004 a 2005 *(v miliónoch Sk)

2004 2005

Televízie 17 841 22 491

Rádia 1494 1737

Tlač 3892 4272

Reklamné plochy 640 875

SkryťVypnúť reklamu

Kiná 14 21

Spolu 23 883 29 395

Najväčší zadávatelia reklamy*

(v miliónoch Sk)

T-Mobile 2 052

Orange Slovensko 1 536

Procter & Gamble 994

Slovak Telecom 982

L'Oreal 571

Henkel 562

Unilever 555

Nestle 523

Reckitt Benckiser 503

Volkswagen 418

Zdroj: TNS SR

* V monitoringu nie sú zohľadnené žiadne bartre, zľavy či bonusy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 670
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 453
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 400
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 445
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 617
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 966
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu