Tento rok tržby z reklamy stúpli najmä tlačovým médiám, ale hegemóniu si udržali elektronické.
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL MAJER
BATISLAVA - Najviac ziskov z reklamy mala vlani Markíza, najväčším zadávateľom bol T-Mobile. Vyplýva to z monitoringu reklamy, ktorý pravidelne pripravuje spoločnosť TNS SK. Objem preinvestovaných výdavkov na reklamu v televízii, rozhlase, tlačených médiách, na reklamných plochách a v kinách v roku 2005 dosiahol 29,4 miliardy korún. Oproti roku 2004, keď to bolo 23,9 miliardy, tak nastal nárast reklamných výdavkov o 23,1 percenta.
Najviac peňazí tento rok smerovalo do televíznej reklamy. Reklamným lídrom so 66-percentným podielom na televíznom reklamnom trhu bola Markíza. Hlbšie pod ňou nasledovala televízia JOJ s 22 percentami a na tretej priečke Slovenská televízia (Jednotka a Dvojka) s 11-percentným podielom. STV má totiž v porovnaní s komerčnými televíziami prísnejšie pravidlá na vysielanie reklamy a zákonom povolený menší priestor na reklamu. Podiel spravodajskej televízie TA3 bol len jednopercentný.
Aj printové, teda tlačené médiá, minulý rok zaznamenali nárast, a to o takmer 10 percent, čím prekročili štvormiliardovú hranicu. Z toho takmer 40 percent reklamy bolo podľa TNS SK investovaných v piatich najsilnejších tituloch: Pravda, Nový Čas, SME, Plus 7 dní a v časopise Markíza.
Nižší podiel reklamy v porovnaní s televíziami a printmi je už tradične v rádiách. Minulý rok reklama v rádiách presiahla 1,7 miliardy, pričom najväčší podiel, 692 miliónov korún pripadol rádiu Expres.
Aj minulý rok, podobne ako v tých predchádzajúcich, boli najväčšími reklamnými zadávateľmi mobilní operátori. Najviac vložil do reklamy T-Mobile, a to zhruba 2,1 miliardy korún. Po ňom nasledovali firmy Orange Slovensko, Procter&Gamble a Slovak Telecom.
Vojtech Dencsö z TNS SK reklamný trh v roku 2005 hodnotí ako nevýrazný: "V porovnaní s minulým rokom trh mierne narástol, ale žiadne výrazné zmeny nenastali. Neobjavili sa žiadne zásadnejšie kampane," povedal Dencsö. Výraznejšie zmeny sa očakávajú skôr tento rok. V objeme reklamy sa môže výraznejšie odraziť napríklad kampaň dôchodkových správcovských spoločnosti na vstup do druhého piliera, ale hlavne parlamentné voľby, kde po prvýkrát nie je pre strany stanovený limit na reklamné výdavky.
Tlač pre metodiku vykázala vyššie príjmy
Výsledky monitoringu výdavkov na reklamu spoločnosti TNS SK sú odlišné ako predbežné odhady výdavkov na reklamu, ktoré v januári zverejnilo Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska. Podľa predbežných odhadov združenia v roku 2005 dosiahli reálne príjmy z predaja reklamy všetkých médií na Slovensku 7,9 miliardy korún. Päťdesiat najväčších vydavateľov periodík sa na týchto tržbách podieľalo viac ako 3,3 miliardy.
Nárast printov nad televíziami oproti predchádzajúcim prieskumom zhodnotil obchodný riaditeľ vydavateľstva Perex Peter Mačinga, ktorý údaje zozbieral, tak že sa združenie podrobnejšie pozrelo na oveľa širšie pole vydavateľstiev a periodík. "Tie čísla v minulosti boli veľmi malé, nie preto, že vydavatelia mali malé tržby, ale jednoducho preto, lebo sa tým nikto nezaoberal," komentoval výsledky Združenia Mačinga.
Podľa Vojtecha Dencsöa sa výsledky TNS nedajú porovnávať z odhadmi združenia. TNS SK monitoruje výdavky na reklamu na základe platných oficiálnych cenníkov jednotlivých médií, pri ktorých nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy. "Monitoring je určený hlavne na dlhodobejšie sledovanie vývoja výdavkov na reklamu do jednotlivých médií a tiež na sledovanie investícií konkrétnych zadávateľov reklamy," hovorí Dencsö. Reálne výdavky sú preto určite nižšie. TNS SK monitorovalo hlavné televízne a rozhlasové stanice a podobne aj v printoch hlavné celoplošné a regionálne periodiká.
Výdavky na reklamu v rokoch 2004 a 2005 *(v miliónoch Sk)
2004 2005
Televízie 17 841 22 491
Rádia 1494 1737
Tlač 3892 4272
Reklamné plochy 640 875
Kiná 14 21
Spolu 23 883 29 395
Najväčší zadávatelia reklamy*
(v miliónoch Sk)
T-Mobile 2 052
Orange Slovensko 1 536
Procter & Gamble 994
Slovak Telecom 982
L'Oreal 571
Henkel 562
Unilever 555
Nestle 523
Reckitt Benckiser 503
Volkswagen 418
Zdroj: TNS SR
* V monitoringu nie sú zohľadnené žiadne bartre, zľavy či bonusy