Prebytočný majetok Colná správa ponúkne iným štátnym organizáciám v regióne. Lenže tie musia dokázať, že budovy nevyhnutne potrebujú na plnenie svojich úloh. Musia ich využívať najmenej päť rokov po nadobudnutí a musia preukázať finančné krytie na prevádzku tohto majetku. Colníci teda ponúknu priechody tým obciam, v ktorých katastri stoja. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA - Hraničné priechody, ktoré stáli stovky miliónov korún, sú dnes zbytočné. Tie najnovšie colníci naplno nevyužívali ani pol druha roka. Z hraničných priechodov (okrem hraníc s Ukrajinou) po vstupe do Európskej únie v máji 2004 odišli colníci a zostali tam len policajti. Na budúci rok sa vysťahujú aj oni. Po vstupe Slovenska do schengenského priestoru nebudú mať dôvod ostávať na hraniciach, kontroly pasov sa skončia.
Prebytočné budovy ponúkne vedenie Colnej správy štátnym organizáciám, ak ich nebudú chcieť, dajú ich obciam. Starostka Čunova Alžbeta Broszová hovorí, že v zákone nie sú žiadne obmedzenia a obce si s nimi pravdepodobne budú môcť urobiť, čo uznajú za vhodné. Pri Čunove je priechod s Maďarskom, ktorý bol najdrahším priechodom u nás (stál okolo 980 miliónov).
Prebytočný je aj neďaleký hraničný priechod s Rakúskom v Jarovciach zhruba za 640 miliónov. Oba dokončili po roku 2000. Najvyšší kontrolný úrad tvrdí, že štát na priechody, ktoré colníkom slúžili len 16 mesiacov, nehospodárne a neefektívne vynaložil viac ako 1,6 miliardy korún. Stavať ich začali ešte za Mečiarovej vlády.
Už vedia, čo chcú
Starostka Čunova sa už zaujímala, čo bude priechodom ďalej, keď by mohol pribudnúť do majetku obce. "Zatiaľ nám nevedeli povedať. Isté je, že podľa nového návrhu územného plánu obce tam zriadime priemyselno-obchodnú zónu," hovorí.
Hraničný priechod Brodské v čase nástupu prvej Dzurindovej vlády ešte nebol rozostavaný tak, aby sa nedali náklady znížiť. Nakoniec stál okolo 650 miliónov a dokončili ho po roku 2000. Starostka Jozefa Šimkovičová hovorí, že vtedajšia ministerka financií Brigita Schmögnerová rozhodla, že pôvodné projekty nedodržia. Na hraniciach mala stáť okrem terajšieho nového priechodu ešte päťposchodová budova.
Brodské si colníci pravdepodobne nechajú.
Starostka Šimkovičová z daní z nehnuteľností zistila, že colníci prenajímajú nevyužité časti budov rôznym podnikateľom. Na hraniciach by mala vyrásť aj benzínka, lebo firma, ktorá mala pri priechode pozemky, ich predala na tento účel. "Štát pravdepodobne využije hraničný priechod, nepočula som, žeby sa ho mali vzdať v prospech obce," hovorí.
Pomerne veľké a drahé prebytočné priechody sú aj v Makove (asi 300 miliónov vrátane pozemkov), Svrčinovci (asi 200 miliónov). Ostatné majú hodnotu pod 200 miliónov.
Po Schengene koniec
Na budúci rok odídu zo všetkých hraničných priechodov okrem hranice s Ukrajinou aj policajti, ktorí kontrolovali pasy a občianske preukazy.
Začnú pracovať "v mobilných jednotkách" - po okolí hraníc sa budú pohybovať v automobiloch a zastavovať podozrivé autá či osoby.
"Časť policajtov bude presunutá na štátnu hranicu s Ukrajinou a časť na cudzineckú políciu vo vnútrozemí," píše ministerstvo vnútra.
Vedenie ministerstva tvrdí, že zatiaľ nie je jasný presný termín pristúpenia k Schengenu, lebo ho určí až Rada Európskej únie po dohode s Európskym parlamentom. "Rozhodnutiu budú predchádzať hodnotiace misie Európskej komisie, ktoré určia, či Slovensko splnilo všetky podmienky na vstup schengenského priestoru."
Ako je to v Čechách
V Česku colníci všetky hraničné priechody odovzdali Úradu pre zastupovanie štátu vo veciach majetkových.
Bolo to 64 cestných hraničných priechodov v hodnote zhruba 3,5 miliardy českých korún.
Izabela Filová z úradu hovorí, že policajti využívajú 58 hraničných priechodov.
Zatiaľ nestanovili "stratégiu", čo s priechodmi urobiť, lebo policjti a colníci ešte nepovedali, ktoré budovy chcú využívať aj po vstupe do Schengenu a ktoré sú zbytočné.
Podobne ako na Slovensku budú prebytočné priechody ponúkať najskôr "organizačným zložkám štátu".
(rf)
Areály, ktoré colníci zmluvne previedli ministerstvu vnútra
Lysá nad Dunajcom Oravská Polhora Novoť Horné Sŕnie Prebytočné hraničné priechody Čunovo Jarovce Slovenské Ďarmoty Kalonda Hosťovce Milhosť Šahy Svrčinovec Milošová Červený Kameň Makov Suchá Hora Holíč Skalica Moravský Svätý Ján Colníci budú aj ďalej využívať budovy
Brodské (D2) Kráľ Trstená Komárno Bratislava - Petržalka Štúrovo - most