Ladislav Gál sa odvolal. Od začiatku tvrdí, že je nevinný a peniaze, ktoré u neho našli, boli údajne zálohou za pripravovaný predaj domu. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Špeciálny prokurátor pôvodne žiadal osem rokov a trest jeden a pol milióna korún. Po vyhlásení rozsudku povedal: "Rozsudok považujem za výrazný krok v boji proti korupcii na Slovensku. Dôležité je, že súd uznal vinu a o treste ešte pouvažujeme."
Gál stále tvrdí, že je nevinný a proti rozsudku sa odvolal.
Obžaloba nominanta SMK viní, že vlani v máji žiadal od konateľa firmy S-real Holding Miroslava Sýkoru takmer tri milióny. Za to mal zabezpečiť prekvalifikovanie ornej pôdy na stavebné pozemky a povoliť výstavbu priemyselného parku v Šoporni. Konateľ oznámil požiadavku polícii a ďalej v prípade spolupracoval ako agent.
Koncom mája agent odovzdal Gálovi v jeho kancelárii jeden a pol milióna. Ten sa ešte v ten deň stretol so starostom Šoporne Kišom a ponúkol mu 300-tisíc korún, ak obec nebude robiť problémy pri schvaľovaní zmien v územnom pláne.
Bývalý prednosta pozemkového úradu Gál tvrdí, že úplatok nežiadal ani neprijal. Peniaze, ktoré našli policajti v jeho kufríku, boli údajne zálohou za pripravovaný predaj domu.
Súd Gálovej obhajobe neuveril, pretože neexistujú dôkazy o úmysle kúpiť alebo predať rodinný dom.
Špeciálny súd rieši v súvislosti s výstavbou priemyselného parku v Šoporni aj ďalší úplatok. Milión korún žiadal podľa obžaloby aj riaditeľ Obvodného pozemkového úradu v Galante Ladislav Borovszký. V obidvoch prípadoch mala ísť časť úplatkov na chod SMK.
Kľúčovému svedkovi prokuratúry v Borovszkého prípade - Miroslavovi Sýkorovi - sa však niekto vyhrážal.
Neznámy muž mu odporučil, aby proti obžalovaným v tejto kauze nesvedčil.
Sýkora je presvedčený, že odvtedy, ako vypovedal proti úplatkárom, mu orgány podriadené ministerstvu pôdohospodárstva robia prekážky. Obidvoch obžalovaných z SMK vylúčili.
Či má trest preventívny účinok, sa nedá dokázať
O fenoméne korupcie sme sa rozprávali so sociológom JÁNOM BUNČÁKOM.
Môže na spoločnosť pôsobiť preventívne, keď sa tresty za korupciu sprísňujú?
"Paralelná otázka je, či trest smrti odstrašuje. Názory nie sú rovnaké, pretože sa nedá dokázať, že by tresty pôsobili odstrašujúcim spôsobom. To je nedokázateľné, ale ľudia sú presvedčení, že odstrašujúci účinok tresty predsa len majú. Na druhej strane existuje pohľad, že každý negatívny skutok by mal byť potrestaný. V súčasnosti sa skôr vychádza z tohto druhého predpokladu. Každý negatívny skutok by mal byť potrestaný bez ohľadu na to, či to prináša odstrašujúci efekt alebo nie."
Robili sa výskumy o preventívnom účinku trestov?
"V sociológii práva sa takéto prieskumy robili už dávno, ale to je nedokázateľné. Ľudia sú korumpovaní z iných dôvodov a pri korupcii zohrávajú dôležitejšiu úlohu iné veci, ako je strach pred trestom."
Motív osobného obohatenia je asi podstatne silnejší.
"To je jedna vec. Druhá je, že celá situácia môže viesť kultúrne, zvykovo ku korumpovaniu."
O Slovensku sa vraví, že je to tradičný spôsob správania sa.
"Áno. Ako to z ľudí vykoreniť? Jeden osvedčený spôsob na to, ako potlačiť korupciu, nie je. Ale jedným z prostriedkov je aj jej trestanie. Tie ďalšie sú také, aby zákony a formálne procedúry jednoducho nedávali priestor korupcii, aby z nej robili nezmyselnú záležitosť."
Možno povedať, či sa u nás situácie vyvíja niektorým smerom?
"Jediné, čo môžem povedať je, že korupcia sa na Slovensku prenasleduje tvrdšie ako vminulosti, a to je veľmi pozitívny signál. Otázka stojí tak, ako urobiť úpravy, aby ku korupcii nedochádzalo." (rp)
Štatistika korupčných trestných činov na Slovensku
2002 2003 2004 2005
evidované trestné činy 139 147 207 238
objasnené 119 103 170 188
Zdroj: Ministerstvo vnútra
Kde je potrebné, podľa mienky občanov, podplácať alebo vyhľadávať protekcie?
2005 2004 2003 2002 2001 2000 1998 1997 1996
v zdravotníctve 71 71 71 75 72 67 69 67 66
na súdoch 32 34 41 34 38 26 24 23 30
v školstve 30 31 31 36 34 32 34 29 30
v kontakte s políciou 21 18 23 24 19 17 17 14 17
pri podnikaní 20 19 18 15 14 16 18 18 26
na kraj., okr., mest. obec. a úradoch VÚC 16 16 12 10 13 13 13 14 11
pri privatizácii 10 14 13 10 12 12 22 23 34
na úradoch práce 9 8 8 7 6 8 8 8 -
na daňových úradoch 5 7 4 4 6 7 7 7 10
na colných úradoch 4 5 6 5 6 6 6 5 11
na živnostenských úradoch 4 4 3 2 3 3 3 4 4
Zdroj: Štatistický úrad Slovenskej republiky