Brusel karhá nováčikov za mŕtvych na cestách

BRUSEL - Najväčší počet smrteľných nehôd majú v únii na svedomí českí vodiči spolu s Litovčanmi, Maďarmi, Poliakmi ...

Zle je na tom s haváriami najmä Česko. FOTO - ČTK


BRUSEL - Najväčší počet smrteľných nehôd majú v únii na svedomí českí vodiči spolu s Litovčanmi, Maďarmi, Poliakmi či Cyperčanmi. Únii tým kazia cieľ znížiť do konca desaťročia počet smrteľných nehôd na polovicu. Na európskych cestách zomrie každý rok vyše štyridsaťtisíc ľudí.

Slovenský výsledok je síce tiež podpriemerný, ale počet mŕtvych v týchto rokoch klesol o dve percentá. Zatiaľ čo na Malte zomrie na cestách 35 ľudí na milión obyvateľov, na Slovensku je to 120. Najhoršia situácia je v Litve a Lotyšsku, kde na ceste nájde smrť 220 ľudí z milióna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Zatiaľ čo vo väčšine starých členských krajín s výnimkou Grécka sa podarilo počty mŕtvych znížiť, v nových krajinách je to naopak," povedal včera komisár pre dopravu Jacques Barrot.

Priepastný rozdiel medzi novými členskými krajinami komisia pripisuje predovšetkým zlej kvalite ciest na východe únie, nárastu tamojšej dopravy a neskúsenosti vodičov s hustou premávkou. "V nových krajinách vodiči zreteľne menej rešpektujú pravidlá, častejšie jazdia pod vplyvom alkoholu a nepoužívajú bezpečnostné pásy," povedal Barrot. Za veľký pokrok pochválil svoje rodné Francúzsko, ktoré neľútostnými kontrolami a sankciami dokázalo znížiť počet mŕtvych v posledných rokoch o tretinu.

Podľa štúdie môže v malých krajinách vylepšenie len jedného cestného ťahu celkovú situáciu dramaticky zmeniť. Barrot včera potvrdil odhodlanie únie v nasledujúcich rokoch pomôcť obvykle chudobnejším nováčikom s výstavbou lepšej cestnej siete pomocou rozvojových fondov únie.

SkryťVypnúť reklamu

Komisia včera vyrátala zmeny, ktoré vodičov čakajú už v blízkych mesiacoch: od mája musia mať napríklad všetky minibusy a menšie komerčné vozidlá pásy. Vodičov kamiónov v budúcom roku čaká skrátenie času jazdy a predĺženie povinného oddychu.

Čoraz viac ľudí však podľa komisie uniká pokutám a postihom za nehodu spôsobenú v inom štáte. Barrot chce preto presadiť, aby najneskôr od budúceho roku cestných pirátov stíhali pokuty a odoberanie vodičských preukazov v celej únii.

Autor: JOHANA GROHOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa? 8 124
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 900
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 452
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 142
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 086
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 389
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 349
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 325
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu