Dnešná negramotnosť sa prejavuje v tom, že dieťa, hoci pozná písmená, textu vlastne neporozumie. Učitelia už niekoľko rokov upozorňujú, že deti po prechode na druhý stupeň ZŠ, kde sa očakáva, že sa budú vedieť samostatne učiť z učebnice, nevedia pracovať s textom. Prevláda u nich tendencia doslovne sa naučiť celé pasáže. Nevedia vybrať hlavné myšlienky, vyvodiť záver. Chýba im „funkčná gramotnosť“.
„Do života dieťaťa vstúpili nové médiá a technológie, stávajú sa čoraz významnejšími prostriedkami zábavy, vzdelávania a komunikácie. Deti čítajú stále menej, hoci by mali čítať viac,“ hovorí Oľga Zápotočná z Kabinetu výskumu sociálnej a biologickej komunikácie SAV.
Spôsobilosť orientovať sa vo svete informácií, vedieť vyhľadávať, vyberať, hodnotiť a použiť informácie bude jedným z kľúčových predpokladov uplatnenia človeka v 3. tisícročí. S cieľom zmerať funkčnú gramotnosť detí sa v máji na celom svete uskutoční celosvetové testovanie 10-ročných detí. Prvý raz sa do tohto merania zapojí aj Slovensko.
(mar)