Tridsaťdvaročná režisérka Jasmila Zbanic z Bosny a Hercegoviny s hlavnou cenou berlínskeho festivalu za film Grbavica. FOTO - TASR |
Prvý raz v 56-ročnej histórii berlínskeho filmového festivalu neoznámili ceny vopred na tlačovej konferencii. Ich vyhlasovanie na slávnostnom ceremoniáli v Berlinalepalaste, prenášané na živo viacerými televíziami i prostredníctvom internetu, malo byť prekvapením. Bolo.
Hlavná cena Zlatý medveď pre film tridsaťdvaročnej debutujúcej režisérky z Bosny a Hercegoviny skutočne mnohým vyrazila dych. Veď v priebežnom bodovaní festivalového denníka Screen International Jasmila Zbanic a jej film Grbavica vytrvalo po celý čas zostávali na chvoste s najmenším počtom hviezdičiek.
Začínajúca balkánska filmárka v berlínskej filmovej súťaži porazila klasikov ako Robert Altman, Claude Chabrol či Sidney Lumet príbehom o Sarajevčanke Esme, ktorú počas vojny v zajateckom tábore brutálne znásilnili, no ona sa rozhodla dieťa si nechať. Dnes je matkou dvanásťročnej Sary a okolnosti ju nútia povedať dcére pravdu... Paradox je, že o cene za najlepší debutový film rozhodovala osobitná porota a tá ocenila škandinávsku transsexuálnu drámu En Soap.
Šokujúce je i rozhodnutie poroty, že najlepšie herecké výkony v tohtoročnej medzinárodnej súťaži podali nemeckí herci. Sandra Hüller v role dvadsaťjedenročnej psychicky chorej Michaele z filmu Requiem bola naozaj presvedčivá, podobne ako známy Moritz Bleibtreu v hlavnej role nemeckej filmovej adaptácie francúzskeho románu Les Particules élémentaires. Lenže nemenej dobrí herci podávali nemenej presvedčivé výkony i v iných ako nemeckých súťažných snímkach, napríklad Isabelle Huppert, Meryl Streep, Lili Tomlin, Woody Harrelson, Tommy Lee Jones, Vin Diesel alebo Heath Ledger.
Medzinárodná porota sa tento rok vôbec veľmi nadchla nemeckou kinematografiou, keď udelila päť z ôsmich cien nemeckým snímkam alebo filmom s nemeckou koprodukčnou účasťou, hoci na vzniku 19 súťažných snímok sa podieľalo dovedna 24 krajín.
Držitelia Strieborných medveďov s prívlastkom Grand Prix švédsko-dánska dráma o vzťahu ženy a transsexuála En Soap aj iránska športová komédia Offside o dievčatách, ktoré sa (márne) pokúšajú dostať na futbalový zápas, patrili od začiatku medzi vysoko hodnotené diela, tak ako dokumentárna dráma Michaela Winterbottoma a Mata Whitecrosa Cesta do Guantánama.
Peter Kam dostal Strieborného medveďa za hudbu k čínskemu filmu Isabella nielen preto, že v Berlíne patrí k bontónu nejako oceniť vždy aj ázijskú kinematografiou. Isabella sa odohráva v niekdajšej portugalskej dŕžave Macao, ktorá je zvláštnou zmesou Orientu a Portugalska. Vo filme sa to objavne odráža harmonickým spojením klasickej čínskej hudby s portugalským fadom.
Grbavicu ocenila i ekumenická porota, filmoví novinári pririekli cenu FIPRESCI dráme Requiem, cenu Caligari získal svojrázny dokument Angličana Bena Hopkinsa 37 Uses for a Dead Sheep (37 úžitkov z mŕtvej ovce) o svojráznom rode pamirských Kirgizov, ktorý utekal pred Sovietmi z Ruska do Afganistanu, z Afganistanu do Pakistanu, až napokon našiel útočisko na východe Turecka.
Ceny 56. MFF Berlín 2006Zlatý medveď
Grbavica, r. Jasmila Zbanic, Rakúsko - Bosna a Hercegovina - Nemecko
Strieborný medveď - Jury Grand Prix
En Soap (Mydlo), r. Pernille Fischer Christensen, Dánsko - Švédsko a Offside, r. Jafar Panahi, Irán
Strieborný medveď - cena za réžiu
Michael Winterbottom and Mat Whitecross za The Road To Guantanamo (Cesta do Guantánama), Veľká Británia
Strieborný medveď - najlepší ženský herecký výkon
Sandra Hüller v Requiem, r. Hans-Christian Schmid, Nemecko
Strieborný medveď - najlepší mužský herecký výkon
Moritz Bleibtreu v Elementarteilchen (Základné súčiastky), r. Oskar Roehler, Nemecko
Strieborný medveď - umelecký prínos
Jürgen Vogel ako herec, spoluscenárista a koproducent filmu Der freie Wille (Slobodná vôľa), r. Matthias Glasner, Nemecko
Strieborný medveď - najlepšia filmová hudba
Peter Kam za Isabella, r. Pang Ho-Cheung, Čína
Autor: MILOŠ ŠČEPKA, Berlín