BRATISLAVA - Univerzita Komenského nesúhlasí s hodnotením vysokých škôl, ktoré prezentovala Akademická rankingová a ratingová agentúra (ARRA). Rektor Univerzity František Gahér spochybnil "nezávislosť a objektívnosť agentúry", ktorá prieskum robila. Kritizuje metodiku aj nastavenie kritérií.
"My sme rok pred nimi predložili hodnotenie, ktoré považujeme za lepšie. Z etických dôvodov sme neuviedli ostatné školy," hovorí Gahér.
Metodika vychádzala z podobného výskumu vo Veľkej Británii, ale podľa Gahéra je metodika z Nemecka "vzhľadom na kultúrnu a historickú blízkosť" pre hodnotenie kvality vysokých škôl na Slovensku vhodnejšia. Upozorňuje, že dôsledne nebol dodržaný ani vybraný systém hodnotenia. "Z 34 proklamovaných kritérií bolo vyhodnocovaných len 18."
"Použili sme len tie kritériá, pre ktoré sme boli schopní zozbierať materiál. Použiť nepresné dáta by bolo horšie, ako niektoré z kritérií vynechať," hovorí predseda valného zhromaždenia agentúry
ARRA Juraj Barta.
Agentúra hodnotila 19 vysokých škôl a fakulty rozdelila do šiestich skupín, každú skupinu posudzovala v šiestich okruhoch (reputácia školy medzi zamestnávateľmi, učitelia a študenti, záujem o štúdium a granty). Zaradenie niektorých fakúlt podľa Gahéra bolo chybné. "Fakulta prevádzky a ekonomiky spojov Žilinskej univerzity nemá byť zaradená v skupine spoločenských, ale technických fakúlt."
Podľa Gahéra absentuje kritérium, ktoré by zohľadnilo zahraničné granty, čo školy získali. "Zahraničné granty sme neuviedli, lebo neexistuje overiteľný zdroj o ich výške na jednotlivých školách," bráni sa Barta.
Kritike sa nevyhlo ani spájanie rôznych typov škôl vo výslednom rebríčku. Jeho objektívnosť spochybňoval aj zakladateľ združenia Ferdinand Devínsky (SDKÚ), pretože jednotlivé školy sa nedajú navzájom porovnávať. "Relevantnejším hodnotením je rozdelenie škôl do skupín podľa typu prevažujúcich študijných odborov," hovorí Devínsky. "Naším cieľom nie je kritizovať slovenské vysoké školy, ale konštatovať ich súčasný stav," tvrdí Devínsky. Podľa neho analýza ukázala, že slovenské vysoké školy a fakulty nie sú na tom dobre. Predovšetkým ide o humanitné a spoločenské disciplíny.
MILICA PÁLFYOVÁ
História rebríčkov kvalityPrvý rebríček vybraných vysokých škôl USA zverejnil v roku 1983 magazín US News & World Report. Postupom času sa z jednoduchých rebríčkov stali publikácie s desiatkami strán. Vydávajú ich renomované časopisy a denníky. Vychádzajú i špecializované celoeurópske či svetové rebríčky zamerané len na niektoré typy škôl.