Záber do Greenhousu, Veľtrh nábytku v Štokholme. FOTO - ARCHÍV
O fakte, že dizajn začína byť v záujme svetovej produkcie číslo jeden, svedčí aj nesmierne aktívny prístup jednej z krajín, ktorej práve táto oblasť priniesla meno. Švédsko bolo centrom dizajnérskej expanzie v 50. a 60. rokoch, dnes sme aj vďaka štedrej vládnej podpore svedkami jeho veľkého nástupu. Švédsky dizajn nie je iba IKEA, odevný gigant H&M či fľaša vodky Absolut.
O tom, že to je oveľa viac, snažia sa Švédi už niekoľko rokov presviedčať svet na všetkých poliach a na všetkých úrovniach - medzinárodnej i tej domácej. Jedným z posledných veľkých výstupov bol švédsky Rok dizajnu 2005, minulý týždeň sa v Štokholme stretol celý svet. Tretí najväčší veľtrh nábytku počas piatich dní navštívilo viac ako tridsaťtisíc návštevníkov.
Od Nobela po Trilobite
Pre Švédov je typický silný vzťah k funkcii, minimalizmus, precíznosť či svojská farebnosť a vzdušnosť. Ich devízou je najmä ustavičná potreba inovovať, teda zlepšovať a zdokonaľovať. Stačí vymenovať zopár mien z minulosti - Alfred Nobel či Anders Celsius, ale aj svetovo používané produkty - zápalky (Safety match), zips, vysávač, fotoaparát Hasselblad, ktorým sa snímali prvé kroky človeka na Mesiaci, umelý diamant, balenia Tetra pak, prienik mobilných telefónov na verejnosť (Ericsson), či vysávač Trilobite.
Štokholmský veľtrh už svojou geografickou pozíciou v istej miere predurčuje skladbu vystavovateľov, a tak sa na jeho pôde stretli najmä škandinávske krajiny. Vystavovalo 728 firiem z oblasti nábytku, osvetlenia či interiérových dekorácií a látok. Takmer štvrtina vystavovateľov prišla zo zahraničia, najmä z Talianska. "Dlhý čas sme sa zameriavali na to, aby bol veľtrh medzinárodný," vysvetľuje projektová manažérka Charlotte Vikingová. "Sme však primárne severský veľtrh prezentujúci škandinávsky dizajn, a tak hlavní vystavovatelia sú z iných severských krajín."
Čím je tento veľtrh zaujímavý, je najmä priestor, ktorý organizátori poskytli voľným dizajnérom, neetablovaným autorom a študentom. Práve Victoria Hall s projektom Greenhouse sa stala najpríťažlivejšou súčasťou tejto sezóny. Greenhouse oslavoval štvrté výročie existencie v dosiaľ najväčšom počte vystavujúcich. Ukázať nové práce verejnosti, ale aj zaujať výrobcov mohli študenti z 25 dizajnérskych škôl.
Rúcanie mýtov
Zaujímavý fakt je, ako sa mladí dizajnéri snažia o isté narušenie mýtu, ktorý je so švédskou tvorbou spojený. Dominovala ostrá farebnosť - žlté, ružové, zelené, biomorfné tvary, ale aj návrat ku kvetinovým vzorom a čipkám, aplikovanými na stoličky, stoly, lampy či zrkadlá. Dôležitou súčasťou sa stala recyklácia použitých materiálov, úsilie o "ecology-friendly" materiály a procesy. Súčasťou Greenhousu bola aj výstava mladých dizajnérov pod názvom UNG 06/07. Putovný súťažný projekt sa tento rok zameral na túžbu nájsť cestu k sebavyjadreniu aj cestou otvorenia medzi umením, dizajnom a architektúrou.
Popri skvelej prezentácii mladých sa hviezdou veľtrhu stala nová kolekcia produktov firmy Flos. Enfant terrible súčasného dizajnu Philippe Starck navrhol pre túto taliansku stálicu interiérové lampy, oscilujúce medzi umením a dizajnom, so silnými politickými konotáciami. Fotografia dvojročného dieťaťa so zbraňou v ruke v náručí svojej matky inšpirovala Starcka k vneseniu tematiky vojny do dizajnu. Klasický kryt lampy so stojanom vo forme zlatého kalašnikova, snipera či revolvera na jednej strane zbraň znefunkčňuje a mení ju na nositeľa svetla, teda života. Na druhej strane chladno potvrdzuje blízkosť smrti, ktorú vernou replikou zbrane v priestore domáceho pohodlia o to hrozivejšie sprítomňuje.
Štokholmský veľtrh sa stal zároveň príležitosťou pre prezentáciu domáceho dizajnu vo forme sprievodných akcií, a to nielen prezentáciou firiem, ale aj výstav a publikácií. V rámci veľtrhu sa krstila nová kniha jednej z najslávnejších súčasných švédskych sklárok Ingegerd Raman, v Múzeu architektúry otvorili výstavu nemenej známeho dizajnéra a architekta Bruna Mathssona (1907 - 1988). Pre tých, ktorí chcú vedieť niečo z histórie, je v Národnom múzeu čerstvo otvorená stála expozícia Švédsky dizajn 1900 - 2000.
Philippe Starck - Posteľná zbraň, 2005. FOTO - FLOS
Autor: ANDREA KOPERNICKÁ, Štokholm - Bratislava