BRATISLAVA - Polovica detí vo svojom voľnom čase číta a deti na vidieku chodia aj do knižníc. Knihám však aj u detí vo veľkom konkuruje televízia a počítače. Sociológovia a experti, ktorí skúmali 1500 štvrtákov zo základných škôl, zistili, že pribúda detí, čo rady čítajú, ale aj tých, čo nemajú o čítanie žiadny záujem. "Prechodná skupina je čím ďalej tým menšia a situácia sa polarizuje," hovorí Pavol Rankov, jeden z autorov výskumu Literárneho informačného centra.
Deti vyhľadávajú v literatúre predovšetkým zaujímavosti. "Na poznávanie a získavanie nových informácií prekvapujúco číta až 92 percent detí," hovorí Rankov.
V celej slovenskej populácii má v domácnosti viac ako dvesto kníh 11 percent rodín. Deti, ktoré majú doma viac kníh, viac čítajú a aj navštevujú knižnice. Najmenej raz za týždeň si požičiava knihy z knižníc 24 percent štvrtákov, z ktorých väčšina vyrastá v dedinskom prostredí. Podľa Rankova je to absurdná situácia, lebo mestských knižníc je viac, sú väčšie a robia aj viac propagačných akcií. Spolu však do knižníc nechodí 30 percent detí - z toho 76 percent patrí k rómskemu etniku.
V osemdesiatych rokoch patrilo čítanie medzi najhlavnejšie voľnočasové aktivity detí. Dnes sa odsúva na piate až siedme miesto v ich záujmoch. Konkuruje mu televízia a počítač. Ten má doma 21 % desaťročných žiakov, ale v rámci rómskeho etnika je to len 2,1 %. "Do budúcnosti je to veľmi nebezpečná situácia, ktorá môže prehlbovať sociálne a kultúrne rozdiely medzi etnikami žijúcimi na našom území," hovorí Rankov.
Šokujúce je zistenie, že v škole počítač takmer nikdy nepoužíva 49 % štvrtákov. Podľa ministerstva školstva by dnes mal byť počítač na každej škole, lebo na dobudovanie počítačovej siete dostali regionálne školy miliardu korún.
Jednu-dve hodiny denne sleduje televízne programy okolo 60 % detí. Päť hodín a viac strávi pri televíznej obrazovke vyše 10 % detí. Najviac štvrtákov sleduje dobrodružné filmy (53 %) a rozprávky (50 %), filmy, kde sa bojuje, obľubuje 43 % detí. Slovenské a maďarské deti sa v sledovaní televíznych programov veľmi nelíšia. "Iná je situácia u rómskych detí, kde až 35 percent v dňoch školského vyučovania sleduje televízne programy päť až viac hodín. Opačná situácia je vo voľných dňoch a cez prázdniny. Veľa hodín pred obrazovkou strávi len 12 % rómskych detí, ale až dvakrát toľko slovenských a maďarských štvrtákov," hovorí Rankov.
Čítanie žiakov je veľmi dôležité, lebo práve v tomto veku sa budujú základy pre to, aby človek čítal celý život.
Čo robia deti vo voľnom čase
denne | 1 - 2x týždenne | 1 - 2x | mesačne | |
Čítam niekomu nahlas | 27,6 % | 38 % | 16,9 % | 17,5 % |
Čítam si sám | 50,9 % | 35,9 % | 9,6 % | 3,6 % |
Rozprávam sa s priateľmi o tom, čo sme prečítali | 15,4 % | 28,1 % | 25,1 % | 31,4 % |
Pozerám televízne programy alebo video | 74,9 % | 19,2 % | 4,5 % | 1,4 % |
Posielame si s priateľmi SMS | 12,6 % | 25,7 % | 18,2 % | 43,6 % |
E-mailujeme si s priateľmi | 4,3 % | 7,8 % | 9,5 % | 78,4 % |
Rozprával som rodičom o tom, čo som čítal | 21,4 % | 31,7 % | 25,3 % | 21,6 % |
(zdroj: LIC)