Srdiečka a plyš pomáhajú vyvolávať príjemné pocity zamilovanosti, preto patria k tovaru, ktorý sa na Valentína predávajú najviac. ILUSTRAČNÉ FOTO - MIROSLAVA CIBULKOVÁ |
Napríklad, v obchodoch Hypernova na Valentína už niekoľko rokov až o tretinu stúpajú tržby za cukrovinky či drobné plyšové hračky. "Okrem toho idú na odbyt aj papierové darčeky," hovorí Diana Stanková zo spoločnosti Ahold Retail Slovakia, ktorá Hypernovu prevádzkuje. Carrefour podľa hovorkyne Jany Havlíčkovej na Valentína špeciálne objednáva darčekové výrobky s tématikou lásky, srdiečok, alebo malé plyšové hračky.
Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu reťazca Terno hovorí, že okrem sladkostí a kvetov ľudia kupujú čoraz drahšie dary, najmä spodnú bielizeň, knihy či parfumy v akciových darčekových baleniach. Predajniam Terno už desať dní pred sviatkom za tieto tovary rastú tržby o 15 percent oproti dňom v tzv. hluchom období, ktoré ohraničujú Vianoce, keď sa tržby v obchodoch zvyšujú často viac ako o polovicu, a Veľkú noc.
Slovenskí spotrebitelia sa dajú nadmieru ovplyvniť akciami a reklamou, čo dokazujú aj nedávne prieskumy spoločností Incoma Research a GfK, podľa ktorých až 40 percent ľudí podľahne reklame v médiách a nakupuje aj podľa letákov. "Prirodzene, predajcovia to využívajú aj počas valentínskych sviatkov," hovorí Drahovský.
Reštaurácie sľubujú zážitok pri špeciálnych valentínskych menu, kúpele ponúkajú valentínske ozdravné kúry, cestovné kancelárie a hotely valentínske pobyty či lyžovačky. Nezriedka sú aj kozmetické salóny pripravené poskytnúť valentínske skrášľovacie procedúry. "Tovaru je habadej, ale predať ich je šikovnosť, a k tomu pomáha aj sviatok zamilovaných," komentuje prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak. (lh)