FOTO - MOVIEWEB.COM
2046 (2046) l Čína/Farncúzsko/Nemecko/Hongkong l 2004 l 123 min l Scenár a réža: Kar-wai Wong l Kamera: Christopher Doyle, Pung-leung Kwan, Yiu-fai Lai l Hrajú: Tony Leung Chiu Wai, Li Gong , Takuya Kimura, Faye Wong l Premiéra v SR: 2. februára
Vo svojom najnovšom dlhometrážnom filme sa Wong-Kar- Wai vracia k téme nenaplnenej lásky. Pre tých, ktorí tohto režiséra nepoznajú, bude 2046 objavom. A pre "náročnejších divákov" ukážkou, ako sa aj z často opovrhovanej melodrámy môže stať "divácky náročnejšie" filmové dielo. Režisér mierne narúša linearitu rozprávania, potrápi diváka nedodržiavaním strihových konvencií pri orientácii v priestore deja. Objektív kamery má často zakrytý výhľad, objavuje len výseky peripetií vzťahov, ktoré sa odohrávajú v jednom hongkonskom hoteli.
Na diváka, ktorý si meno Wong-Kar-Wai spája s filmami ako Happy Together alebo Chungking Express, nemusí tento film zanechať až taký dojem. 2046 voľne nadväzuje na svojho vydarenejšieho predchodcu Naladení na lásku, ktorý sa už dlhšie pohybuje v slovenských kinách a filmových kluboch. Je to však samostatný príbeh.
Novinár a spisovateľ Chow-Mo-Wan ďalej pracuje na sci-fi príbehu 2046, ktorý pomenoval podľa izby, kde podvádzal svoju manželku s príťažlivou susedkou. Číslo sa v jeho knihe stáva synonymom miesta, kde všetko ostáva rovnaké, kde neexistujú žiadne bolestivé spomienky, kde láska nemôže vyprchať. Vytvára si tak umelý svet svojej vlastnej spomienky na lásku, ktorú už nie je schopný opätovať.
Herci a kamera síce tancujú v choreografii farieb, filtrov, spomalených záberov, detailov až polocelkov, ale niečo tu chýba. Všetko, čo v predchádzajúcom príbehu vyzeralo prirodzene, teraz vyzerá ako povinné cvičenie.
Na tomto mieste sa porovnaniu s filmom Naladení na lásku vyhnúť nedá. Hongkonská klaustrofobická poetika stráca v 2046 svoju funkčnosť a stáva sa skôr exhibíciou presne matematicky vykalkulovaných, ale chladných tanečných krokov. A to nie je práve lichotivé prirovnanie pre žáner, ktorý do značnej miery narába s citovým zainteresovaním diváka alebo, povedzme to rovno, vášňou.
Slávny hongkonský režisér šliapol vedľa aj pri voľbe priam "noirovského" vnútorného monológu, ktorý toho niekedy povie snáď až priveľa. Vo voľnom pokračovaní si zobral na seba celé bremeno príbehu. Menej zamlčuje, a tak jeho kamera často zakrýva už dávno odkryté.
To však môže byť len dojem z prvého pozretia. Možno sa niekde uprostred filmu skrýva práve ten jeden záber, kľúč otvárajúci dvere k rôznym interpretáciám. Podobný pocit vyvoláva Naladení na lásku, ten však dokáže donútiť diváka nanovo hľadať cesty z labyrintu von.
Autor: Ondrej Starinský (Autor je filmový publicista)