Tak by sa dal pochopiť zdanlivo nevinný názor, ktorý je na Slovensku rozšírený ako mor. Prednedávnom (už to bude nejaký ten piatok, ale je to večne aktuálne) som sa s ním stretol znova na Spiši na akomsi občianskom fóre. Ten názor znie: Povinnosťou Rómov, ktorí žijú slušne, je chodiť do rómskych osád a agitovať.
Podľa ctiteľov tohto - inak efektívneho - nápadu to pomôže vyriešiť tzv. rómsky problém. Už samotný zaužívaný názov tohto problému je blbosť. Rómsky problém, židovská otázka a iné, to sú veľavravné názvy, taktne maskujúce zhovädilosť doby.
V skutočnosti tu neexistuje žiadny rómsky problém. Je tu "len" problém s ľuďmi, ktorí nemajú úctu k vzdelaniu, práci a iným ľuďom, ktorí často a možno aj radi kradnú a nezriedka smrdia ako prasce. Či sú modrí, čierni alebo zelení, na tom vôbec nezáleží. Slušný Róm, ktorý spĺňa požiadavky kladené na slušného človeka v týchto zemepisných šírkach, má voči týmto asociálom rovnaké povinnosti, ako ktorýkoľvek iný slušný človek. Povedané rečou zákona - žiadne. Čo sa týka práv slušného človeka, opäť si pomôžem zákonom - má právo sa na nich úplne, ale úplne vykašľať. Zákon toto právo nikomu z nás neupiera. Všetko, čo robíme navyše, je len dobrá vôľa a pud sebazáchovy.
Človek, ktorý sa vymaní spomedzi tých, ktorí nemajú úctu k vzdelaniu, práci a iným ľuďom, ktorí často a možno aj radi kradnú a nezriedka smrdia ako prasce (sú známejší ako tzv. rómsky problém) už nemá byť s touto skupinou ničím spájaný. Preto mi prekáža, keď sa tomu aj oficiálne hovorí rómsky problém.
Samotný fakt, že je niekto Róm, neznamená a priori, že s ním máme problém. A už vôbec to neplatí v prípade človeka, ktorý síce je čierny ako uhoľ a ctitelia ho volajú Dežko Berky, ale vyrastal v poriadnej rodine a žije slušným životom.
Nech mi nikto nehovorí, že takí nie sú. Pochádzam z Rimavskej Soboty a poznám ich dosť na to, aby som vedel, o čom hovorím. Mám medzi nimi aj kamarátov a bývalých spolužiakov a takýto článok im dlhujem. Tebe, Ondro Žigmund, za to, že sme sa v detstve mlátili a kradli drevené jahody, tebe, Dano Gonda, predseda našej triedy, tebe, Lali, ktorý si nedávno umrel, aj bratom Čonkovcom, ktorí sa s nami neožierali v krčme, pretože sa doma učili.
Ako sa má cítiť Róm, ktorý sa vymanil z dehonestujúceho prostredia osád, keď za ním niekto príde a povie mu, choď tam a agituj, sú to tvoji ľudia, tvoja krv. Nech tvoje deti vidia, kde majú korene.
Ja tvrdím - nie sú to jeho ľudia. Jeho povinnosti voči nim sú také isté, ako moje - teda žiadne.
Vravím teda ešte raz - nič také, ako rómsky problém neexistuje a slušný Róm nepatrí do problémovej skupiny ani len svojím tieňom.
babarik.blog.sme.sk
Autor: Ján Babarík