Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

O Cargo sa pobijú investičné skupiny

Hoci bolo o jediného nákladného železničného dopravcu viac záujemcov, záväzné ponuky podali len traja uchádzačiBRATISLAVA - O stopercentný balík akcií železničného nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo majú záujem tri konzorciá - Cargo Centra

Ministerstvo očakáva, že za 100 percent akcií Železničnej spoločnosti Cargo dostane 15 až 20 miliárd korún. Celkové aktíva spoločnosti aj s pohľadávkami a duševným vlastníctvom majú pritom odhadovanú hodnotu 21,7 miliardy korún. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/AFP

Hoci bolo o jediného nákladného železničného dopravcu viac záujemcov, záväzné ponuky podali len traja uchádzačiBRATISLAVA - O stopercentný balík akcií železničného nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo majú záujem tri konzorciá - Cargo Central Europe, Carpatian Cargo a Rail Cargo Austria s J&T Finance Group.

"Je to dobrá východisková pozícia, ako zostaviť poradie," povedal Peter Mitka z PricewaterhouseCoopers, ktorá radila pri privatizácii Slovenských elektrární. Traja uchádzači sú podľa neho dosť, aby bola medzi nimi dostatočná konkurencia.

Ešte pred niekoľkými mesiacmi pritom prejavilo predbežný záujem 14 potenciálnych investorov, z ktorých sa do užšieho kola na predkladanie záväzných ponúk dostalo osem. Dve konzorciá krátko nato odstúpili zo súťaže. Zo šiestich zostávajúcich doručili záväzné ponuky do stanoveného termínu na ministerstvo tri konzorciá, v ktorých sú zastúpené slovenské finančné skupiny Penta, J&T a Slávia Capital.

Hlavným kritériom pri výbere kupca je cena, ktorá sa podieľa na hodnotení 85 percentami. Ďalších 15 percent získajú záujemcovia za odbornosť a skúsenosti. Podľa Mitku je dobré, ak má privatizačná komisia aj iné kritérium ako len cenu. "Komisia potrebuje aj ďalšie kritérium, aby mohla rozhodnúť v prípade, keby boli cenové ponuky rovnaké," povedal Mitka. V takomto prípade môže zohľadniť napríklad silu investora v sektore.

Poradcom pri výbere investora je konzorcium CA IB, HVB, Halcrow a Squires Sanders, ktoré bolo vybrané na základe medzinárodného tendra zhruba pred rokom. Činnosť začalo asi pred šiestimi mesiacmi.

Vláda musí podľa rozhodnutia koaličnej rady schváliť investora do konca marca. Ministerstvo dopravy sa tohto termínu neobáva. "Keď vychádzame zo skúseností pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach, tak to stihneme," povedal hovorca rezortu Tomáš Šarluška. Podľa neho je privatizácia Carga jednoduchšia, keďže podmienky tendra berú do úvahy len cenu, odbornosť a skúsenosti uchádzačov. Komisia nebude musieť hodnotiť napríklad kvalitu investičného plánu v kombinácii s výškou investícií. IVAN KAHANEC

Záujemcovia o ŽS Cargo

Cargo Central Europe - (Rail World Holding LLC, Penta Investments, MID Europa Parters LLP)

Carpatian Cargo - (MÁV, Slávia Capital Group)

Rail Cargo Austria a J&T Finance Group Zdroj: MDPT

Členovia výberovej komisie

Mikuláš Kačaljak, zástupca MDPT SR- predseda komisie

Ján Kotuľa, štátny tajomník MDPT SR

Pavol Kužma, zástupca MDPT SR

Zuzana Kokavcová, zástupkyňa MDPT SR

Anna Bubeníková, členka Výkonného výboru FNM SR

Jakub Wiedermann, MH SR

Vladimír Podstránsky, štátny tajomník MF SR

Stanislav Janiš, poslanec NR SR za SDKÚ

Ľubomír Vážny, poslanec NR SR za Smer Zdroj: MDPT

Čo predávame

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia vznikla rozdelením Železničnej spoločnosti 1. januára 2005 a jej hlavnou činnosťou je nákladná preprava. Jediným akcionárom je v súčasnosti Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Hodnota nepeňažného vkladu Carga predstavovala v čase vzniku 12,671 miliardy korún.

Cargo vlastní približne 800 lokomotív. Tento počet s dostatočnou rezervou pokrýva potreby nákladnej dopravy. Do nej prešiel aj majetok rušňových dep a celá údržbárska základňa.

Spoločnosť má v súčasnosti takmer 12-tisíc zamestnancov.

Aktíva spoločnosti, teda jej majetok, pohľadávky a duševná hodnota firmy, tvoria spolu 21,7 miliardy korún. Zdroj: ZSSK Cargo

Vývoj transformácie železníc

Železnice Slovenskej republiky - správca infraštruktúry - vznikla pri rozdelení spoločného podniku v bývalom ČSFR

Železničná spoločnosť Slovensko - osobná aj nákladná doprava - oddelila sa od ŽSR 1.januára 2003. O dva roky sa rozdelila na:

- Železničnú spoločnosť Slovensko - osobná doprava

- Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia - nákladná doprava

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 111
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 471
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 401
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 980
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 855
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 718
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 003
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 817
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 965
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 599
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu