Ministerstvo očakáva, že za 100 percent akcií Železničnej spoločnosti Cargo dostane 15 až 20 miliárd korún. Celkové aktíva spoločnosti aj s pohľadávkami a duševným vlastníctvom majú pritom odhadovanú hodnotu 21,7 miliardy korún. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/AFP |
Hoci bolo o jediného nákladného železničného dopravcu viac záujemcov, záväzné ponuky podali len traja uchádzačiBRATISLAVA - O stopercentný balík akcií železničného nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo majú záujem tri konzorciá - Cargo Central Europe, Carpatian Cargo a Rail Cargo Austria s J&T Finance Group.
"Je to dobrá východisková pozícia, ako zostaviť poradie," povedal Peter Mitka z PricewaterhouseCoopers, ktorá radila pri privatizácii Slovenských elektrární. Traja uchádzači sú podľa neho dosť, aby bola medzi nimi dostatočná konkurencia.
Ešte pred niekoľkými mesiacmi pritom prejavilo predbežný záujem 14 potenciálnych investorov, z ktorých sa do užšieho kola na predkladanie záväzných ponúk dostalo osem. Dve konzorciá krátko nato odstúpili zo súťaže. Zo šiestich zostávajúcich doručili záväzné ponuky do stanoveného termínu na ministerstvo tri konzorciá, v ktorých sú zastúpené slovenské finančné skupiny Penta, J&T a Slávia Capital.
Hlavným kritériom pri výbere kupca je cena, ktorá sa podieľa na hodnotení 85 percentami. Ďalších 15 percent získajú záujemcovia za odbornosť a skúsenosti. Podľa Mitku je dobré, ak má privatizačná komisia aj iné kritérium ako len cenu. "Komisia potrebuje aj ďalšie kritérium, aby mohla rozhodnúť v prípade, keby boli cenové ponuky rovnaké," povedal Mitka. V takomto prípade môže zohľadniť napríklad silu investora v sektore.
Poradcom pri výbere investora je konzorcium CA IB, HVB, Halcrow a Squires Sanders, ktoré bolo vybrané na základe medzinárodného tendra zhruba pred rokom. Činnosť začalo asi pred šiestimi mesiacmi.
Vláda musí podľa rozhodnutia koaličnej rady schváliť investora do konca marca. Ministerstvo dopravy sa tohto termínu neobáva. "Keď vychádzame zo skúseností pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach, tak to stihneme," povedal hovorca rezortu Tomáš Šarluška. Podľa neho je privatizácia Carga jednoduchšia, keďže podmienky tendra berú do úvahy len cenu, odbornosť a skúsenosti uchádzačov. Komisia nebude musieť hodnotiť napríklad kvalitu investičného plánu v kombinácii s výškou investícií. IVAN KAHANEC
Záujemcovia o ŽS Cargo
Cargo Central Europe - (Rail World Holding LLC, Penta Investments, MID Europa Parters LLP)
Carpatian Cargo - (MÁV, Slávia Capital Group)
Rail Cargo Austria a J&T Finance Group Zdroj: MDPT
Členovia výberovej komisie
Mikuláš Kačaljak, zástupca MDPT SR- predseda komisie
Ján Kotuľa, štátny tajomník MDPT SR
Pavol Kužma, zástupca MDPT SR
Zuzana Kokavcová, zástupkyňa MDPT SR
Anna Bubeníková, členka Výkonného výboru FNM SR
Jakub Wiedermann, MH SR
Vladimír Podstránsky, štátny tajomník MF SR
Stanislav Janiš, poslanec NR SR za SDKÚ
Ľubomír Vážny, poslanec NR SR za Smer Zdroj: MDPT
Čo predávame
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia vznikla rozdelením Železničnej spoločnosti 1. januára 2005 a jej hlavnou činnosťou je nákladná preprava. Jediným akcionárom je v súčasnosti Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Hodnota nepeňažného vkladu Carga predstavovala v čase vzniku 12,671 miliardy korún.
Cargo vlastní približne 800 lokomotív. Tento počet s dostatočnou rezervou pokrýva potreby nákladnej dopravy. Do nej prešiel aj majetok rušňových dep a celá údržbárska základňa.
Spoločnosť má v súčasnosti takmer 12-tisíc zamestnancov.
Aktíva spoločnosti, teda jej majetok, pohľadávky a duševná hodnota firmy, tvoria spolu 21,7 miliardy korún. Zdroj: ZSSK Cargo
Vývoj transformácie železníc
Železnice Slovenskej republiky - správca infraštruktúry - vznikla pri rozdelení spoločného podniku v bývalom ČSFR
Železničná spoločnosť Slovensko - osobná aj nákladná doprava - oddelila sa od ŽSR 1.januára 2003. O dva roky sa rozdelila na:
- Železničnú spoločnosť Slovensko - osobná doprava
- Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia - nákladná doprava