Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Vypadnutá plomba sa dá u zubára reklamovať

BRATISLAVA - Pacient, ktorému vypadla korunka alebo plomba, to môže u zubného lekára reklamovať. Ak si problémy nespôsobil sám a príčina je v chybnom materiáli, zubár je povinný chybu zadarmo opraviť, napríklad vymeniť plombu.

FOTO - ČTK

Súkromný stomatológ Aurel Ducko tvrdí, že nespokojných pacientov nemajú. "Pri ošetrení s nimi komunikujeme a pokiaľ sa ich želaniu nedá vyjsť v ústrety, tak im zdôvodníme prečo a aké zdravotné a technické následky by to pre nich malo." Reklamáciu rieši pre pacienta zadarmo s upozornením, že ak sa mu to stane opakovane, potom už pacient opravu zaplatí.

V stomatológii možno reklamovať len materiál a výrobky, záručná lehota je 24 mesiacov od ošetrenia. Ide o materiál výplní - plomby a zubné náhrady. Poradca a hovorca komory zubných lekárov Ján Vančo povedal, že každá reklamácia sa posudzuje individuálne. Napríklad na plombu ako na ošetrenie nie je možné dať záruku. "Je tam veľa vplyvov, ktoré stomatológ nemôže ovplyvniť a závisia od pacienta a stavu jeho zdravia a v neposlednom rade od prírody," hovorí Vančo. Podotkol, že zubný kaz je infekčné ochorenie, ktoré vzniká v dôsledku nedostatočnej starostlivosti o chrup. Kaz postupuje ďalej a má negatívne účinky na životnosť plomby, zubnej náhrady a aj ostatných ošetrení.

Na reklamáciu nemá vplyv, či ošetrenie hradí zdravotná poisťovňa, alebo či má stomatológ zmluvu s poisťovňou. S reklamáciou sa má pacient obrátiť na zubného lekára, ktorý ho ošetril. Protetické výrobky môže pacient reklamovať u zubára, ale aj u technika, ktorý ich vyhotovil. Ak je nespokojný s riešením, môže podať sťažnosť na komoru zubných lekárov. Podľa zákona lekár musí vyriešiť reklamáciu tak, aby bol výrobok funkčný. "Pôjde o úpravu alebo výmenu plomby a opravu zubnej náhrady, alebo jej výmenu, ak je neopraviteľná," vysvetlil Vančo.

Lekár však nemusí pacientovi vyhovieť, ak zistí, že plombu, výplň či protézu si poškodil vlastnou vinou, nevhodným používaním.

Otázka reklamácií v zdravotníctve je zložitá tým, že nejde o tovar, ktorý sa bežne predáva. Klasická záruka sa vzťahuje len na materiál použitý pri ošetrení a zhotovení náhrad. Na ošetrenie ako také, kde zohráva úlohu biologický faktor, nemožno poskytnúť záruku. Napríklad, ak stomatológ zachraňuje zub zdevastovaný kazom, nemôže dať plnú záruku, aký bude výsledok, ale len predpokladá úspešnosť. Ešte pred ošetrením by mal lekár informovať pacienta o všetkých možnostiach a rizikách.

(dro)

Reklamácia u zubára

Čo sa dá reklamovať:

  • použitý zdravotnícky materiál a výrobky,
  • každá reklamácia sa posudzuje individuálne,
  • reklamácia nezávisí od toho, či výkon hradila zdravotná poisťovňa, alebo či má stomatológ zmluvu so zdravotnou poisťovňou.

Pacient môže výrobok reklamovať, ak je nespokojný.

Kde reklamovať

  • u svojho ošetrujúceho lekára,

Aká je záručná lehota

24 mesiacov,

Na čo sa nevzťahuje záruka

  • ak ide o poškodenie vonkajším zavinením - úraz pacienta, pád alebo úder do tváre, ktorého výsledkom je mechanické poškodenie,

Kedy je reklamácia problematická

  • pri plombách, pretože je tam veľa vplyvov, ktoré stomatológ nemôže ovplyvniť - závisia od pacienta a stavu jeho zdravia,

Ako sa rieši reklamácia

  • reklamáciu vyrieši zubný lekár, tak aby bol výrobok funkčný. Pôjde o úpravu alebo výmenu plomby a opravu zubnej náhrady, alebo jej výmenu, ak je neopraviteľná.

Poškodenie zdravia

  • nepatrí medzi reklamácie, sťažnosti rieši Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 647
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 075
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 601
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 622
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 309
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 939
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 035
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 438
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 163
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 596
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu