Skryté titulky robí STV formálne

BRATISLAVA - Slovenská televízia má od októbra podľa zákona vysielať až štvrtinu svojich programov so skrytými či otvorenými titulkami, aby boli prístupnejšie pre nepočujúcich. Na prípravu mala verejnoprávna televízia päť rokov.

Riaditeľ STV Richard Rybníček tvrdí, že zákonnú povinnosť si plnia. Od polovice septembra do konca minulého roku mala s titulkami odvysielať takmer 27 percent programov na Jednotke a takmer 30 percent na Dvojke. V priemere hodinu denne sa na Dvojke vysielajú zahraničné filmy s otvorenými titulkami.

Člen Rady STV Peter Malec nedávno vedenie televízie upozornil, že titulky sa často napĺňajú len formálne a nekorešpondujú s dejom. Rybníček isté chyby pripustil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ladislav Ubár, ktorý sa angažuje v práci pre sluchovo postihnutých, hovorí, že titulky v STV nie sú farebne odlíšené a často nemajú nijaký súvis s tým, čo sa deje na obrazovke. Problémy s ich posunom sa objavujú najmä pri naživo vysielaných reláciách.

SkryťVypnúť reklamu

Ivica Tichá, nepočujúca pedagogička zo základnej školy, považuje skryté titulky za veľmi dôležité pri rozširovaní slovnej zásoby. Podľa nej nie sú dostatočne otitulkované predovšetkým dokumentárne filmy a celý program Dvojky, preto radšej pozerá Českú televíziu.

Nepočujúci pedagóg dramatickej výchovy na odbornom učilišti Jozef Rigo si myslí, že STV dáva skryté titulky v nesprávnom čase. Veľa takto upravených filmov ide neskoro večer, a teda nemá pre nepočujúcich prakticky nijaký význam. Odporúča, aby sa aspoň na jednom programe STV objavovali titulky pravidelne v tom istom čase, čím by sa mohla zvýšiť ich sledovanosť. Podľa neho skryté titulky chýbajú predovšetkým pri ranných rozprávkach. Pri výrobe titulkov sa zabúda aj na ich dostatočný kontrast oproti pozadiu. Za vzor dáva nielen Českú televíziu, ale napríklad aj teletext Novy či Primy.

SkryťVypnúť reklamu

Česká televízia odvysielala v roku 2005 až 70 percent programov upravených nejakým spôsobom aj pre sluchovo postihnutých občanov, pričom až celá polovica programov bola vopred vybavená skrytými titulkami, pri 12 percentách boli titulky dodávané naživo, zvyšok boli programy s tlmočením či bez slov. (zu)

Podiel otitulkovaných programov

(15. 9. - 31. 12. 2005) v %

Spolu STV

26,7 29,9 28,2

Podiel programov upravených pre nepočujúcich (rok 2005) v %

Spolu ČT

81,3 57,2 70,2

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 649
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 419
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 291
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 421
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 714
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu