O fingovaných krádežiach áut sme sa rozprávali s detektívom poisťovne, s vedúcim skupiny špeciálnych činností Allianz-Slovenská poisťovňa VOJTECHOM KOSÍKOM.
Aký je modelový príklad poistného podvodu?
"Spôsobov je veľmi veľa. Pri povinnom zmluvnom poistení sa veľmi často vyskytuje poškodenie čelného skla. Keď si klient z povinného zákonného poistenia uplatní náhradu spôsobenej škody, tak väčšinou preto, že nemá havarijné poistenie. Poškodenie sa reálne stalo, snaží sa dohodnúť s nejakým známym a škoda sa vyplatí z jeho poistenia. Vyskytujú sa aj prípady, keď poškodenia vôbec nekorešpondujú s tým, ktoré klient uvádza. Pri havarijnom poistení sú to vymyslené nehody, v poslednom čase sa vyskytli takzvané nastrojené škody. Nehoda sa vôbec nestala, na nepoškodené vozidlo sa použijú poškodené dielce a deklaruje sa to ako poistná udalosť."
Ako sa to dá odhaliť?
"Máme na to odborníkov. Pri krádežiach je to s indikáciou podvodu ťažšie, ale aj to sa dá. Najlepšie v spolupráci s políciou. Niektoré kompetencie nemáme, preto sa snažíme vo veľkej miere spolupracovať s ňou. Niekedy sa snažíme prípad došetriť do úplných podrobností, aby polícia mala čo najmenej práce a najviac dôkazov do trestného konania."
Čo nemôžete robiť?
"Nemôžeme zaistiť vozidlo, nemôžeme zasahovať do majetkových práv, do osobnej slobody a podobne. Tieto kompetencie majú len orgány činné v trestnom konaní."
A čo robiť môžete?
"Ako komerčná organizácia môžeme robiť všetko, čo nám zákon nezakazuje. Chodíme po uliciach, pýtame sa ľudí. Chodíme po servisoch, predajniach, spolupracujeme so znalcami, získavame informácie z vlastných zdrojov. Niekedy je to aj nebezpečné."
Túto prácu robia bývalí policajti, ako ich získavate?
"Máme záujem, aby to boli tí najlepší, vyberáme si. Je to v podstate verejnoprospešná činnosť, lebo odhaľujú trestné činy."
Český denník MF Dnes pred časom uverejnil rozhovor s pánom, ktorý sa vydával za člena organizovanej skupiny kradnúcej autá. Podľa neho je až 50 percent krádeží lacných áut, ako je napríklad Škoda Fabia, fingovaných. Zlodejom sa to vraj neoplatí. Čo si o tom myslíte?
"Nechcem uvádzať čísla, ale v hrubých rysoch s tým súhlasím. V minulosti som sa venoval krádežami motorových vozidiel, takže mám určité skúsenosti. Sú to odhady, možno až dohady, lebo objasnenosť tejto kriminality je veľmi nízka, a preto nie je možné vychádzať zo štatistických ukazovateľov objasnenosti. Z praktických skúseností sa dá odhadnúť, že je to medzi 30 až 50 percentami."
Platí to len o lacných autách alebo všeobecne?
"Hranicu ťažko určiť. Takisto ako každý biznis aj obchod s kradnutými vozidlami riadi ponuka a dopyt. Tieto zákonitosti fungujú aj v podsvetí. Ak je dopyt po dieselových vozidlách, tak sa strácajú tie, ak je v určitej krajine dopyt po luxusných autách, tak sa vyvážajú tie. Vplýva na to veľa faktorov, napríklad aj schopnosť zohnať bieleho koňa, na ktorého sa lízingové auto kúpi."
Týkajú sa fingované krádeže najmä áut kúpených na lízing?
"Poväčšine áno, ale je to rôzne. Ak sa kupuje vozidlo už s úmyslom ďalej ho predať, sú to väčšinou lízingové vozidlá na začiatku lízingu. Trh s autami je presýtený, ľudia, ktorým sa končí lízing, majú problém vozidlá predať. Preto pred ukončením lízingu vyhľadajú sprostredkovateľa a snažia sa tieto vozidlá predať do zahraničia, potom nahlásia krádež vozidla."
Autá sa legalizujú tu alebo až za hranicami?
"Na území Slovenska aj v zahraničí."
Od apríla 2004 ste podali 298 trestných oznámení, bol už niekto potrestaný?
"Bolo pár podmienečne zastavených trestných stíhaní. To znamená, že páchateľ sa musí priznať a zaviazať sa, že nám škodu uhradí. Týchto prípadov bolo 12. To sú prvé úspechy, ale, žiaľ, trestné konanie je také zdĺhavé, že korektné výsledky sa ešte iba objavia."
Boli niektoré z vašich podaní odmietnuté?
"V štyroch prípadoch. Dôvod bol taký, že sa nepodarilo preukázať úmysel, aj keď indície boli."
Prečo je objasnenosť krádeží áut taká nízka?
"Krádež vozidla je z kriminalistického hľadiska veľmi špecifický delikt. Poškodený nahlási polícii krádež. Môže iba ukázať, že tu som mal zaparkované auto, polícia na mieste činu väčšinou nezaistí nijaké stopy, nemajú nijakých svedkov a vozidla niet. Navyše, ak ide o poisťovací podvod, vozidlo je dávno predané, možno už pred tromi mesiacmi. Je dávno zaregistrované v zahraničí a klient po troch mesiacoch nahlási aj polícii, aj poisťovni jeho krádež. Prístup k informáciám je teda veľmi slabý."
Na niektorých podvodoch musia spolupracovať aj vaši zamestnanci, odhalili ste už také prípady?
"Nemôžeme povedať, že by sme niektorému zamestnancovi preukázali účasť na poisťovacom podvode. Zistili sme však nedostatky, ktoré mohli umožniť, uľahčiť alebo prispieť k spáchaniu poisťovacieho podvodu. S týmito zamestnancami sme sa rozlúčili využitím ustanovení Zákonníka práce."
(rp)