vo svete. "Okrem ďalšieho rozvoja spoločnosti VW Slovakia bude sektor jednoznačne ťažiť z príchodu nových hráčov Kia a PSA spolu s presunom produkcie ďalších výrobcov automobilových komponentov na naše územie," dodal.
Po spustení plnej výroby v rokoch 2007 až 2008 by mal priamy príspevok troch automobiliek pridať podľa analytika k rastu hrubého domáceho produktu Slovenska viac ako jeden percentuálny bod. Ako však dodal, ich konečný príspevok k rastu ekonomiky bude pravdepodobne ešte vyšší. K ohlásenej výške investícií automobiliek sa zrejme pripočítajú aj dodatočné investície ich subdodávateľov a investície pochádzajúce zo štátnych stimulov.
Priamu zamestnanosť vo všetkých troch spoločnostiach odhaduje Lenko v roku 2008 na približne 16-tisíc pracovníkov, čo je dvojnásobok v porovnaní so súčasným počtom zamestnancov spoločnosti Volkswagen Slovakia. Podľa štatistík vytvára jedno priame miesto v automobilovej výrobe priestor pre dodatočných päť pracovných miest. Pri zohľadnení súčasného počtu zamestnaných vo výške 55-tisíc a novovytvorených priamych pracovných miest možno podľa neho očakávať, že celkový počet pracovníkov by po roku 2008 mohol dosiahnuť v tomto odvetví 85- až 100-tisíc osôb. "Prispôsobenie sa takémuto vysokému dopytu po pracovnej sile si len v radoch vysokoškolsky vzdelaných odborníkov podľa odhadov Združenia automobilového priemyslu vyžiada 5- až 8-tisíc nových zamestnancov," povedal Lenko.
Hustá koncentrácia výroby umožní podľa analytika VÚB banky okrem zvyšovania efektivity v oblasti logistiky a výroby vytvoriť podmienky aj pre aktivity s vyššou pridanou hodnotou, akú predstavujú napríklad centrá výskumu a vývoja. "Práve tu sa otvára priestor pre začlenenie sa Slovenska do oblasti, kde už oznámilo svoje zámery viacero zahraničných spoločností," povedal Lenko. Budovanie slovenských vedeckovýskumných centier si na základe súčasných odhadov Združenia automobilového priemyslu vyžiada do roku 2010 investície vo výške 1 až 1,5 miliardy korún. Aj napriek vysokým nákladom však podľa Lenka táto oblasť patrí medzi jeden z najvýznamnejších strategických cieľov pre začlenenie Slovenska medzi svetové automobilové veľmoci. (sita)