Ľudia podliehajú reklamnej kampani bánk

BRATISLAVA - Za prvých deväť mesiacov minulého roku došlo k medziročnému rastu konečnej spotreby domácností o 5,8 percenta, ktorý bol spôsobený výrazným rastom reálnych miezd a pomerne uvoľnenou menovou politikou centrálnej banky.

Tvrdí to správa o základných makroekonomických proporciách vývoja ekonomiky Slovenska, ktorú vypracovala Slovenská ratingová agentúra. Ako sa ďalej v materiáli uvádza, aj tieto faktory motivujú občanov financovať svoje bežné výdavky prostredníctvom čoraz prístupnejších úverov.

Podľa riaditeľa agentúry Rudolfa Autnera na zvyšovanie zadlženosti domácností sú dva pohľady. Jeden názor rýchle zadlžovanie kritizuje, iní analytici konštatujú, že oproti pôvodným členom Európskej únie, je miera zadlženia domácností na Slovensku stále nízka. Súčasný stav v tejto oblasti má podľa Autnera psychologický aspekt v tom, že občania Slovenska začínajú dôverovať svojej vlastnej budúcnosti, pretože sú presvedčení, že svoje dlhy budú mať z čoho splácať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autner vidí určitú spojitosť aj medzi mierou zadlženosti a reklamnou aktivitou peňažných ústavov. "Nechceme podceňovať sofistikovanosť úvah obyvateľstva, ale faktom je, že v mnohých ohľadoch slovenskí spotrebitelia podliehajú veľmi agresívnej reklame peňažných ústavov," povedal Autner. Podľa neho ľudia nie dostatočne obozretne využívajú lákavú možnosť vyriešiť svoje problémy pomocou spotrebných úverov.

Vo výdavkoch domácností dominujú potraviny, keď ich podiel na celkových výdavkoch za prvé tri štvrťroky 2005 dosahuje asi 24 percent. Najrýchlejšie rástli výdavky na nábytok, bytové vybavenie a bežnú údržbu domácností, a to o 19,4 percenta. Výdavky na odievanie a obuv a výdavky na rekreáciu a kultúru zhodne o 12,4 percenta. Ratingová agentúra očakáva v nasledujúcich rokoch postupný nárast podielu výdavkov na bývanie, pričom podiel potravín a nealkoholických nápojov by mal klesať. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 231
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 264
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 009
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 160
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 021
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 555
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 022
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 649
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu