Tvrdí to správa o základných makroekonomických proporciách vývoja ekonomiky Slovenska, ktorú vypracovala Slovenská ratingová agentúra. Ako sa ďalej v materiáli uvádza, aj tieto faktory motivujú občanov financovať svoje bežné výdavky prostredníctvom čoraz prístupnejších úverov.
Podľa riaditeľa agentúry Rudolfa Autnera na zvyšovanie zadlženosti domácností sú dva pohľady. Jeden názor rýchle zadlžovanie kritizuje, iní analytici konštatujú, že oproti pôvodným členom Európskej únie, je miera zadlženia domácností na Slovensku stále nízka. Súčasný stav v tejto oblasti má podľa Autnera psychologický aspekt v tom, že občania Slovenska začínajú dôverovať svojej vlastnej budúcnosti, pretože sú presvedčení, že svoje dlhy budú mať z čoho splácať.
Autner vidí určitú spojitosť aj medzi mierou zadlženosti a reklamnou aktivitou peňažných ústavov. "Nechceme podceňovať sofistikovanosť úvah obyvateľstva, ale faktom je, že v mnohých ohľadoch slovenskí spotrebitelia podliehajú veľmi agresívnej reklame peňažných ústavov," povedal Autner. Podľa neho ľudia nie dostatočne obozretne využívajú lákavú možnosť vyriešiť svoje problémy pomocou spotrebných úverov.
Vo výdavkoch domácností dominujú potraviny, keď ich podiel na celkových výdavkoch za prvé tri štvrťroky 2005 dosahuje asi 24 percent. Najrýchlejšie rástli výdavky na nábytok, bytové vybavenie a bežnú údržbu domácností, a to o 19,4 percenta. Výdavky na odievanie a obuv a výdavky na rekreáciu a kultúru zhodne o 12,4 percenta. Ratingová agentúra očakáva v nasledujúcich rokoch postupný nárast podielu výdavkov na bývanie, pričom podiel potravín a nealkoholických nápojov by mal klesať. (tasr)