Zlatá Helena opäť dokázala, že má nielen dokonalý úsmev a hlas, ale že jej veľké problémy nerobí ani herectvo. FOTO - ČTK |
"Prajeme vám veľa lásky," zaznieva pred predstavením spolu s oznamom o vypnutí mobilných telefónov. Aj Socha slobody sa možno raz vydá za nejakého mrzutého muža, odkazujú inscenátori, pričom divákom odporúčajú zoznámiť sa flexibilne s najbližším susedom v rade. "Možno z toho niečo bude," povzbudzujú. Ako je zrejmé z deja, na osudové stretnutie stačí niekedy jeden voľný večer, jedna minúta, ba i sekunda.
Pri Hello, Dolly! nemožno hovoriť o nijakom dramaturgickom objave, maximálne o účelnom zaradení podobnej klasiky do repertoáru Novej scény. Toto dielko nebojuje proti nejakej vojne, predsudkom ani konvenciám. Zobrať si staršieho bohatého muža nie je nijako inovatívne, avšak pomerne praktické. Peniaze sú ako hnoj, najlepšie je ich rozhadzovať, tvrdí pani Leviová.
Skúsená zoznamovacia agentka Dolly dohodí najlepšieho zákazníka sama sebe. Ak aj ide o zneužitie interných informácií či prípadný konflikt záujmov, hudba Jerryho Hermana je stále plná ľúbivých melódií. Ak ich má navyše ešte aj kto zaspievať, o dve a pol hodiny vášho života je postarané. A ktorý exčechoslovák si nechá ujsť Vondráčkovú, videnú v intímnejšej polohe ako na ktoromkoľvek koncerte?
Kde sa stratila vášeň?
Zlatá Helena opäť dokázala, že má nielen dokonalý úsmev, dokonalú postavu, dokonalý hlas, ale že zvládne pomerne dobre aj hereckú úlohu. Napätie z premiéry sa síce prejavilo na niektorých chybičkách, javisko však nesporne patrilo jej. Treba však pripustiť, že nielen v speve, ale ani v herectve nemala na scéne priveľkú konkurenciu. Tu chýbal nadhľad, tu zas vášeň, a takmer všade väčšia prirodzenosť.
Leopold Haverl síce vynikajúco zvládal ufrflanosť Horaceho Vandergeldera, toľko ospevovanú a hľadanú lásku sme však z produkcie necítili, pričom paradoxne chýbala najmä medzi mladými dvojicami. Dobre spievajúci Martin Kaprálik netvoril so Zuzanou Tlučkovou ideálny pár, spolu s bratom Ondrejom ako miestni šviháci tiež nepôsobili dostatočne presvedčivo. Samotná produkcia tak nechtiac dosvedčovala, že mužov je málo a povolanie dohadzovačky či castingovej manažérky je veľmi náročné. Petra Polnišová sa presadila viac svojou špecifickou komikou, než aby sa dala nezištne do služieb svojej postavy - modistky Minnie. Nech povie čokoľvek, diváci ju odmenia smiechom.
Scéna bez výtvarného názoru
Výborná choreografia Šárky Ondrišovej udržala produkciu dynamicky pokope, tradičné i nové prvky boli udržané v príjemnej rovnováhe, hoci v niektorých nepresnostiach bolo cítiť nedávne úrazy v tanečnom súbore.
Sklamaním produkcie, ktorá má ambíciu byť kľúčovým titulom repertoáru Novej scény, bola pre mňa scéna Juraja Fábryho.
Problém nebol asi len v nízkom finančnom limite. Už v samotnom návrhu sa nedá nájsť nič, čo by napovedalo niečo o výtvarnom názore jeho autora. Miestami sa zdalo, že scénograf sa s kostýmovým výtvarníkom nestretol ani na jednej koordinačnej porade. Schodisko, ktoré malo slúžiť na triumfálny návrat Dolly, bolo biedne, banálna červená opona ako podklad pre ostro ružové šaty pôsobila priam fatálne. Ešte horšie skončili pokusy o ilustráciu prostredí reštaurácie, obchodu či súdu.
Plagát k tejto výrazne medializovanej produkcii mal byť určite zámerne prvoplánový, nevkusný, vnucujúci sa okoloidúcim - čo sa mu aj podarilo. Ako je to pomaly zvykom v našich divadlách, so štýlom produkcie nemal jej vizuál priveľa spoločné. Istá výrazová nekonzistentnosť však tentoraz nebola len problémom plagátu. Kým hudobné naštudovanie a preklady boli na adekvátnej úrovni, celá inscenácia mohla byť herecky aj výtvarne o máličko rafinovanejšia, najmä ak sa pod jej réžiu podpísal Milan Lasica.
Jerry Herman, Michael Stewart: Hello, Dolly! * Nová scéna Bratislava * Preklad: Danica Haláková * Prebásnenie a dramaturgia: Ján Štrasser * Scéna: Juraj Fábry * Kostýmy: Milan Čorba * Choreografia: Šárka Ondrišová * Réžia: Milan Lasica * Hrajú: Helena Vondráčková / Helena Krajčiová / Jaroslava Hittnerová, Michal Dočolomanský / Leopold Haverl / Andrej Hryc, Martin Kaprálik / Martin Nikodým, Ľubo Bukový / Emil Piš / Ondrej Kaprálik, Ivana Kuxová / Zuzana Tlučková, Miroslava Partlová / Petra Polnišová a ďalší * Premiéry: 27., 28. a 29. január