Z tvorby slovenských dizajnérov. FOTO - ARCHÍV |
BRATISLAVA - Kauza Slovenského centra dizajnu napriek zdanlivému zmrazeniu pokračuje. Ministerstvo kultúry ho chcelo zrušiť ku koncu roka 2005. Po vlne domácich aj zahraničných reakcií od tohto kroku upustilo, záverom roka sa hovorilo o delimitácii centra pod Technickú univerzitu vo Zvolene. Najnovšou verziou je dvojdom - dve nezávislé centrá pre výtvarníkov a dizajnérov.
S ministrom kultúry mala v januári stretnutie skupina dizajnérov, kde vedeniu centra navrhli vypracovať novú koncepciu, nakoľko ministerstvo naďalej trvá na transformácii. Podľa riaditeľky Slovenského centra dizajnu Kataríny Hubovej sa uvažuje o akomsi dvojdome pre súčasný dizajn a súčasné výtvarné umenie. Výtvarné umenie dnes nemá štátnu informačno-dokumentačnú inštitúciu. Časť týchto činností zabezpečuje Slovenská národná galéria.
Ako povedala Katarína Hubová, predstava rovnocenného centra pre dizajn a výtvarné umenie, spravovaného v spoločných priestoroch, sa jej zdá prijateľná a neberie ju ako ústupok. "Dizajncentrum, tak ako je v súčasnosti, nemá istotu," hovorí Hubová. "Problém s jeho existenciou v rezorte kultúry by sa vynoril znova. My budeme trvať na tom, aby to boli dva samostatné celky, bez toho, aby sa vzájomne obmedzovali." Plán na transformáciu by malo centrum ministerstvu predložiť vo februári. Na pláne spolupracujú aj odborníci z oblasti výtvarného umenia a jeho koncept bude pripomienkovaný širšou odbornou verejnosťou.
Táto situácia pripomína snahy spred piatich rokov. V máji 2001 sa malo z rozhodnutia vedenia ministerstva kultúry centrum dizajnu transformovať na Dom umenia. Centrum sa malo transformovať tak, aby jeho funkciu prevzala kunsthalle. Zástupcovia výtvarníckej obce nakoniec navrhli v snahe o zachovanie Slovenského centra dizajnu a zároveň vytvorenie absentujúcej inštitúcie typu kunsthalle kompromisné riešenie. Tým malo byť zriadenie samostatnej kunsthalle (dom umenia), pod ktorú by spadali aj ďalšie organizácie vrátane dizajncentra. Minister Milan Kňažko sa v lete 2001 definitívne rozhodol, že ho nebude transformovať a zároveň zriadi Dom umenia pod hlavičkou Národného osvetového centra. Ten dodnes neplní svoju funkciu a prakticky existuje iba na papieri.
Slovenské centrum dizajnu prešlo pre upokojenie situácie v januári z kompetencie sekcie umenia, teda spod vplyvu zastupujúceho generálneho riaditeľa sekcie umenia Martina Mašeka, pod sekciu stratégie a zahraničných vzťahov. Pod túto sekciu sa presunul aj Dom umenia ako organizačná súčasť Národného osvetového centra ešte v októbri 2005.
Ministerstvo kultúry sa k aktuálnej situácii nechcelo vyjadriť, podľa slov hovorkyne Martiny Pavlíkovej z dôvodu rešpektovania dohody s dizajncentrom. Mediálne embargo trvá do ďalšieho stretnutia, ktoré bude začiatkom februára.