Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky
KAŽDÝ Z UCHÁDZAČOV HOVORÍ O ŽALOBE, AŽ BLÍZKA BUDÚCNOSŤ VŠAK UKÁŽE, ČI SA NEÚSPEŠNÝ UCHÁDZAČ NAOZAJ OBRÁTI NA SÚD

ISAP je bez šancí, TwoOne nespokojné

Minister dopravy Pavol Prokopovič 9. januára na obhajobu konzorcia TwoOne, ktoré sa rozhodol odporučiť vláde ako kupujúceho 66-percent ...

Kontrolu nad letiskami v Bratislave a v Košiciach (na snímke) získa buď španielsko-britsko-slovenský Abertis, alebo rakúsko-slovenské konzorcium TwoOne. FOTO - TASR

Minister dopravy Pavol Prokopovič 9. januára na obhajobu konzorcia TwoOne, ktoré sa rozhodol odporučiť vláde ako kupujúceho 66-percent akcií bratislavského a košického letiska, vyhlásil: "Zvažoval som všetky možnosti reakcie a myslím si, že je to najlepšie riešenie na rozvoj týchto letísk."

O niekoľko dní neskôr, 19. januára, minister obhajoval rozhodnutie koaličnej rady vyhlásiť ešte jedno záverečné kolo pre konzorciá TwoOne a Abertis. "Kto dá viac, bude odporúčaný," vysvetlil pravidlá užšej súťaže Prokopovič. Zároveň trval na tom, že výberové konanie bolo transparentné.

Premiér Dzurinda, ktorý sa prihlásil k autorstvu posledného, finálneho kola vysvetlil, že 2,5 bodový rozdiel medzi oboma súťažiacimi je tesný. "Navrhol som, aby sa uplatnil takzvaný systém dvoch obálok. Urobil som tak potom, ako som si vypočul diskusiu, ministra dopravy a jeho odpovede na otázky koaličných partnerov," povedal.

Rezort dopravy na svojej internetovej stránke nečakané rozhodnutie vysvetlil takto: "Koaliční partneri súhlasili s privatizáciou letísk s tým, že dvaja uchádzači o 66-percentné podiely v bratislavskom a košickom letisku, ktorí predložili najvyššie ponuky, budú mať možnosť zlepšiť ich v rámci užšej súťaže."

TwoOne sa cíti poškodené

Takéto zlepšenie ponúk sa však vôbec nepáči TwoOne. Jeho hlavná výhrada spočíva v tom, že rozhodujúcim kritériom je len suma, ktorú súťažiaci ponúknu v užšej súťaži a predchádzajúce cenové ponuky sa do nej nezapočítajú. Keďže konzorcium TwoOne ponúklo štátu za obe letiská 6,9 miliardy a Abertis len 3,6 miliardy, hovorí o diskriminácii. "Preskúmame možnosť právnych krokov a v ďalšom kole sa zúčastníme s protestom," vyhlásil zástupca TwoOne Michael Fazekas.

Zlepšenie ponuky konzorcií nemusí znamenať, že štát získa na užšej súťaži viac. TwoOne upozorňuje, že "návrh smeruje k neoprávnenému zvýhodneniu jedného zo záujemcov, ktorému sa vytvára možnosť uspieť s nižšou a menej výhodnou ponukou pre štát." Je to narážka na Abertis, ktorý oproti TwoOne ponúkol za akcie letísk o 2,6 miliardy menej a nie je pravdepodobné, že v záverečnom kole prihodí toľko peňazí, aby sa jeho celková ponuka vyrovnala ponuke konkurenta. "Naša ponuka bola na hranici ekonomickej opodstatnenosti a nepočítali sme s tým, že bude ďalšie kolo," povedal Maroš Sýkora, hovorca spoločnosti J&T, jedného z členov Abertisu.

Ak však Abertis do obálky napíše napríklad 500 miliónov a s touto sumou vyhrá nad TwoOne, naše letiská možno získajú lepší podnikateľský plán, štát však príde o 2,8 miliardy korún pri predaji akcií 6.9 - (3,6 + 0,5).

Peniaze za akcie letísk sú z pohľadu štátu pritom jedinou istotou. Investície a plány rozvoja letísk sú prinajmenšom rovnako dôležité, je to však otázka budúcnosti.

ISAP sa má hanbiť

TwoOne je druhým konzorciom, ktoré dáva najavo, že je zo strany vlády poškodzované. Už niekoľko týždňov sa domáha nápravy konzorcium ISAP. Miesto ôsmich miliárd za bratislavské letisko mu totiž uznali len 4,8 miliardy korún. "Za akcie bratislavského letiska ponúklo konzorcium ISAP len 4,8 miliardy a nie 8 miliárd, ako to prezentuje v médiách. Ďalších 3,2 miliardy by ISAP vyplatilo štátu až po finančnej optimalizácii, teda po znížení základného imania a prevedení celej transakcie," tvrdí minister Prokopovič.

Predstaviteľka ISAP-u Corinne Namblared-Bouverotová oponuje: "Je to vytrhnuté z kontextu. Naša ponuka totiž okrem záväznej na 8 miliárd v hotovosti, obsahuje ešte aj návrh na finančnú optimalizáciu letiskovej spoločnosti. Ten hovorí, že v prvej splátke dáme 4,8 miliardy a v druhej 3,2 miliardy korún. Tento model prináša určité výhody, opakujem však, je to len návrh, ktorý by musela schváliť vláda. Pokiaľ nie, platí naša záväzná ponuka 8 miliárd korún," povedala.

Ešte pred minulotýždňovým zasadnutím koaličnej rady štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Kotuľa videl spor o ponuku ISAP-u tak, že "tu už pomôže len konfrontácia, prípadne by to mala posúdiť tretia strana, nejaký právnik. Je to tvrdenie proti tvrdeniu". KDH sa na koaličnej rade napokon uspokojilo s vysvetlením ministra Prokopoviča. "Ponuka tretej firmy sa ukázala ako nereálna," vyhlásil minulý týždeň predseda hnutia Pavol Hrušovský na adresu ISAP-u.

Minister hospodárstva Jirko Malchárek zašiel najďalej a tvrdenia

ISAP-u v rozhovore pre SME označil za "absolútne klamstvo". Konzorcium sa podľa neho "môže hanbiť za spôsob medializácie svojej ponuky. "ISAP nedal ponuku, ktorú by bolo hodné posudzovať," uzavrel.

Šanca len pre dvoch

Konzorcium TwoOne o užšej súťaži nemá vysokú mienku. Tvrdí, že "zmena logiky kritérií a väzieb medzi nimi je aj zmenou najzákladnejších pravidiel hry tesne pred jej záverom."

Anály slovenskej privatizácie však nepoznajú ani taký prípad, keď vláda opakovane tvrdí, že záujemca navrhovanú cenu nie je ochotný splatiť v hotovosti podľa pravidiel vyhlásenej súťaže a ten istý záujemca opakovane zdôrazňuje, že peniaze vyplatí "na drevo" v súlade s pravidlami.

Ak by štát uznal ISAP-u 8 miliárd a ISAP by tieto peniaze skutočne vyplatil štátu v hotovosti, jeho celková ponuka za akcie oboch letísk by dosiahla 9,06 miliardy korún. Oproti jestvujúcej ponuke TwoOne by to bolo viac o zhruba 2 miliardy a takmer o 5 a pol miliardy oproti konzorciu Abertis. Šancu zlepšiť svoju doterajšiu ponuku však dostali od koalície len TwoOne a Abertis.

Zhrnutie

Vláda, riskujúc súdy spor, odmietla takmer štyri miliardy ISAP-u so zdôvodnením, že sú výsledkom finančnej optimalizácie, ktorá nezodpovedá podmienkam súťaže. Oficiálne miesta zatiaľ nevysvetlili, čo presne finančná optimalizácia znamená, aké sú jej klady a zápory.

Vláda chce teraz vyťažiť z boja medzi TwoOne a Abertisom, riskuje však, že z užšej súťaže získa nakoniec menej peňazí ako bez nej.

TwoOne spochybňuje férovosť záverečného kola a ak vyhrá Abertis s nižšou ponukou, zváži žalobu.

V prípade víťazstva TwoOne sú zas možné sťažnosti porazených konzorcií na vznik regionálneho monopolu, ku ktorému dôjde spojením bratislavského a viedenského letiska Schwechat. K slovu sa tak dostanú nielen slovenskí, ale aj európski ochrancovia hospodárskej súťaže.

Začiatok privatizácie pritom súčasné problémy nepredznamenával. "S počtom predbežných ponúk a s kvalitou uchádzačov, ktorí podali ponuky, sme veľmi spokojní," oznámilo ministerstvo dopravy 5. septembra.

Záujemcovia o privatizáciu letísk

* Konzorcium TwoOne: Flughafen Wien (Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Česko, Slovensko)

* Konzorcium Abertis (Španielsko), TBI (Veľká Británia), a skupiny J&T (Slovensko)

* Konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP): Köln-Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)

* TAV - Tepe Akfen Ventures (Turecko)

Zdroj: SME

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  2. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  3. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  5. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  10. 26 years of providing you with essential information
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 076
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 445
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 567
  4. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 464
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 7 053
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 620
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 579
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 428
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 236
  10. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu