Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Ak by lietadlo letelo o 50 m vyššie, tragédia by sa nestala

O tom, čo sa pravdepodobne dialo na palube An-24 v čase havárie, sme sa rozprávali so záchranárom SAMUELOM HRUŠKOVICOM z Komplexnej centrálnej záchrannej služby - Rescue Team Slovakia, ktorý sa podieľal aj na záchranárskych prácach priamo na mieste nehody

.

Čo sa asi dialo na palube lietadla v čase havárie?

"Dajme tomu, že lietadlo v čase havárie letelo okolo 350 kilometrov za hodinu. Ak v tejto rýchlosti narazilo do stromov, došlo k prudkému zbrzdeniu a veľkej deštrukcii trupu lietadla. Aj keby ste boli v takej chvíli pripútaný, zbrzdenie je také veľké, že sedačka sa môže celá odtrhnúť a letieť dopredu. Toto sa pred pár rokmi stalo aj na pretekoch Paríž - Dakar. Po náraze sa odtrhla celá sedačka aj s navigátorom, ktorý zomrel. Aj keby všetci boli pripútaní, k zraneniam by prišlo, pretože by leteli dopredu. Nehovoriac o tom, že trup sa v dôsledku silnej deštrukcie postupne lámal a trhal."

Skryť Vypnúť reklamu

Martin Farkaš potvrdil, že sedel v zadnej časti lietadla a bol pripútaný. Videli ste, že by niektoré zo sedadiel zostalo na svojom mieste?

"My sme vyslobodzovali telá z trupu. Pozeral som sa na zachovaný chvost trupu. Zdalo sa mi, že sedačky tam nie sú nijaké."

Čo v takýchto prípadoch vlastne človeka zabíja?

"Prudké zbrzdenie. Napríklad pri autonehodách sa odtrhne srdce či dochádza k deštrukcii vnútorností. Ak ste v pásoch, srdce chce ísť stále dopredu. V tomto prípade tam bolo veľa plechov a iných predmetov z lietadla, človek sa mohol zraniť o čokoľvek. Mohli vypadnúť a zraniť sa potom."

Viete nájsť racionálne vysvetlenie, ako sa mohol Farkaš zachrániť?

"Dodnes som nevedel, kde presne sedel, ale už keď som to videl priamo na mieste, povedal som si, že musel byť niekde vzadu. Sedel na dobrom mieste a mal kus šťastia. Kto je veriaci, môže si povedať, že je to Boží zázrak. Ja som tam bol a z trupu nezostalo prakticky nič."

Skryť Vypnúť reklamu

Mohlo sa stať, že pri náraze vyletel z trupu lietadla a jeho pád stlmili konáre stromov?

"V tomto prípade to podľa mňa nebolo reálne. Narazili do listnatého porastu a až keď dopadali, možno posledných 50 metrov, tam boli nejaké ihličnany. Aby váš pád mohol stlmiť vysoký strom, museli by ste padať ako parašutista z výšky. Túto alternatívu by som vylúčil."

Niečo jeho náraz stlmiť muselo.

"Podľa všetkého sa s ním sedadlo asi neodtrhlo a vydržalo. Keby sa to stalo, pochybujem, že by nemal zlomeninu. Myslím si, že prežil vďaka tomu, že sedačka vydržala. Posledných 8 metrov chvostu bolo v poriadku."

Pred každým letom cestujúcich inštruujú, že v prípade núdzovej situácie sa majú v sedadle predkloniť a pripútať sa. Má to význam?

Skryť Vypnúť reklamu

"Všetko, čo robíte pre záchranu, je pozitívne. Niekomu to pomôcť môže, niekomu nie. Je dobré, aby človek urobil pre prežitie maximum."

Viete odhadnúť, či obete boli pri páde lietadla pripútané?

"Ťažko povedať. Bolo to 25 kilometrov od letiska a záleží na tom, či povedal pilot cestujúcim, aby sa pripútali. Je málo ľudí, ktorí sú pripútaní počas celého letu. Ja som nevidel nikoho, kto by bol ešte v sedačke. Prišiel som v takom štádiu záchranných prác, keď sa to už nedalo odhadnúť."

Kde bol vrchol kopca, do ktorého vrazili?

"Bol pred nimi. Je to niečo také ako hrebeň Karpát. Nebol ostrý, mal šírku možno 800 metrov, možno kilometer. Narazili z južnej strany na začiatok porastu. Keby leteli o 50 metrov vyššie a vodorovne, tak by ponad tie stromy preleteli. Za podmienky, že by neklesali."

Skryť Vypnúť reklamu

(rp)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  6. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  9. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  2. Helping people with apps and social networks in Kosice
  3. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  4. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  5. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  6. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  7. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  10. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 29 178
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 614
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 661
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 485
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 302
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 994
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 698
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 382
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 385
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Neprehliadnite tiež

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

6 h

Čo hovorí správa špeciálnej komisie?

4 h