.
Čo sa asi dialo na palube lietadla v čase havárie?
"Dajme tomu, že lietadlo v čase havárie letelo okolo 350 kilometrov za hodinu. Ak v tejto rýchlosti narazilo do stromov, došlo k prudkému zbrzdeniu a veľkej deštrukcii trupu lietadla. Aj keby ste boli v takej chvíli pripútaný, zbrzdenie je také veľké, že sedačka sa môže celá odtrhnúť a letieť dopredu. Toto sa pred pár rokmi stalo aj na pretekoch Paríž - Dakar. Po náraze sa odtrhla celá sedačka aj s navigátorom, ktorý zomrel. Aj keby všetci boli pripútaní, k zraneniam by prišlo, pretože by leteli dopredu. Nehovoriac o tom, že trup sa v dôsledku silnej deštrukcie postupne lámal a trhal."
Martin Farkaš potvrdil, že sedel v zadnej časti lietadla a bol pripútaný. Videli ste, že by niektoré zo sedadiel zostalo na svojom mieste?
"My sme vyslobodzovali telá z trupu. Pozeral som sa na zachovaný chvost trupu. Zdalo sa mi, že sedačky tam nie sú nijaké."
Čo v takýchto prípadoch vlastne človeka zabíja?
"Prudké zbrzdenie. Napríklad pri autonehodách sa odtrhne srdce či dochádza k deštrukcii vnútorností. Ak ste v pásoch, srdce chce ísť stále dopredu. V tomto prípade tam bolo veľa plechov a iných predmetov z lietadla, človek sa mohol zraniť o čokoľvek. Mohli vypadnúť a zraniť sa potom."
Viete nájsť racionálne vysvetlenie, ako sa mohol Farkaš zachrániť?
"Dodnes som nevedel, kde presne sedel, ale už keď som to videl priamo na mieste, povedal som si, že musel byť niekde vzadu. Sedel na dobrom mieste a mal kus šťastia. Kto je veriaci, môže si povedať, že je to Boží zázrak. Ja som tam bol a z trupu nezostalo prakticky nič."
Mohlo sa stať, že pri náraze vyletel z trupu lietadla a jeho pád stlmili konáre stromov?
"V tomto prípade to podľa mňa nebolo reálne. Narazili do listnatého porastu a až keď dopadali, možno posledných 50 metrov, tam boli nejaké ihličnany. Aby váš pád mohol stlmiť vysoký strom, museli by ste padať ako parašutista z výšky. Túto alternatívu by som vylúčil."
Niečo jeho náraz stlmiť muselo.
"Podľa všetkého sa s ním sedadlo asi neodtrhlo a vydržalo. Keby sa to stalo, pochybujem, že by nemal zlomeninu. Myslím si, že prežil vďaka tomu, že sedačka vydržala. Posledných 8 metrov chvostu bolo v poriadku."
Pred každým letom cestujúcich inštruujú, že v prípade núdzovej situácie sa majú v sedadle predkloniť a pripútať sa. Má to význam?
"Všetko, čo robíte pre záchranu, je pozitívne. Niekomu to pomôcť môže, niekomu nie. Je dobré, aby človek urobil pre prežitie maximum."
Viete odhadnúť, či obete boli pri páde lietadla pripútané?
"Ťažko povedať. Bolo to 25 kilometrov od letiska a záleží na tom, či povedal pilot cestujúcim, aby sa pripútali. Je málo ľudí, ktorí sú pripútaní počas celého letu. Ja som nevidel nikoho, kto by bol ešte v sedačke. Prišiel som v takom štádiu záchranných prác, keď sa to už nedalo odhadnúť."
Kde bol vrchol kopca, do ktorého vrazili?
"Bol pred nimi. Je to niečo také ako hrebeň Karpát. Nebol ostrý, mal šírku možno 800 metrov, možno kilometer. Narazili z južnej strany na začiatok porastu. Keby leteli o 50 metrov vyššie a vodorovne, tak by ponad tie stromy preleteli. Za podmienky, že by neklesali."
(rp)