BRATISLAVA - Ubehlo 51 minút od okamihu, keď sa prvá zložka armády oficiálne dozvedela o havárii slovenského vojenského lietadla v Maďarsku, do chvíle, keď sa o tom dozvedel aj minister obrany Juraj Liška. Bolo to o 20.29, tvrdí ministerstvo.
Denník Nový Čas napísal, že to muselo byť minimálne o 11 minút neskôr, lebo jeho redaktor o 20.39 volal poslancovi Robertovi Kaliňákovi zo Smeru, ktorý vzápätí hovoril s ministrom. Obaja politici už dávnejšie potvrdili, že práve vtedy dostal Liška o nehode prvú informáciu.
Kaliňák tvrdí, že dôležitejšie než rýchla informácia ministrovi je, že "v záchrannom systéme nič nezlyhalo" a že v čase, keď sa minister o havárii dozvedel, už bol na mieste nešťastia záchranársky vrtuľník. Aj český vojenský analytik Karel Pezl považuje za správne "najskôr riešiť úlohy vedúce k záchrane".
Podľa Kaliňáka by postup nebol iný ani v prípade, keby na lietadlo niekto zaútočil, lebo v takom prípade rozhodujú ihneď vojaci, nie minister. Hovorca armády Milan Vanga priznal, že vyšetrovatelia skúmali aj možnosť, že antonov bol zničený násilne, ale priamo na mieste havárie to vylúčili.
Podľa hovorcu ministerstva Zenona Mikleho bol minister Liška informovaný štandardným spôsobom, "ktorý sa používa v krízových situáciách".
V právomoci ministra obrany však už je aj vydanie príkazu na zostrelenie civilného lietadla, ak by bolo opodstatnené podozrenie, že predstavuje nebezpečenstvo. Hovorca Mikle ubezpečil, že v takomto prípade by bol minister informovaný telefonicky ihneď. "Ide o dva úplne odlišné systémy komunikácie, ktoré sa nemôžu porovnávať," povedal.
Bývalý minister obrany Ivan Šimko spomína, že v tejto funkcii sa pokúsil o vytvorenie operačného centra pre krízové situácie s 24-hodinovou službou, s oprávnením prijímať nevyhnutné rozhodnutia, kým nebudú informovaní kompetentní. Doteraz podľa neho nebolo zriadené aj napriek tomu, že náklady by neboli veľké. Šimko navrhuje, aby sa k tejto myšlienke rezort vrátil.
(rp)
Informovanie ministra bolo až ôsmym krokom
asi 19.30 havária vojenského An-24 so 43 slovenskými vojakmi na palube
19.38 vyrozumenie centra riadenia vzdušných operácií cestou Oblastného strediska riadenia letov Bratislava a Leteckej záchrannej služby Bratislava o leteckej nehode
19.46 uvedenie Leteckej pátracej záchrannej služby do pohotovosti č. 1
19.50 prvý vzlet vrtuľníka Mi-17 z letiska Sliač
20.00 vyhlásenie signálu ZÁCHRANA pre letecké základne Prešov a Sliač
20.20 vyrozumenie Strediska zdravotnej záchrannej služby v Košiciach a vyslanie 4 sanitných vozidiel na miesto leteckej nehody
20.27 informovanie stálej zmeny centra riadenia operácií štábu riadenia
20.29 informovanie stáleho operačného dozorného ministerstva obrany o nehode náčelníkom stálej zmeny centra riadenia operácií
20.29 informovanie ministra obrany a náčelníka generálneho štábu o nehode lietadla Zdroj: ministerstvo obrany
Bush sa o útokoch dozvedel za 19, Šimko o havárii za desať minút
BRATISLAVA - Pád vojenského An-24 z konca minulého týždňa a teroristický útok na dvojičky v New Yorku z 11. septembra 2001 sa síce rozsahom a významom nedajú porovnávať, ale porovnateľná je rýchlosť, akou bol vrcholný politický predstaviteľ, v tomto prípade prezident USA George Bush, informovaný.
Prezident bol v ten deň na návšteve školy v Sarasote na Floride. Prvé lietadlo do jednej z veží narazilo o 8.45 ráno. Vtedy ešte nebolo jasné, že ide o teroristické útoky. Druhá veža bola zasiahnutá o 9.03. Minútu na to informoval Busha jeho personálny šéf Andrew Card. Ešte v tej istej minúte mal prezident prvý krátky prejav.
Krízovú situáciu počas pôsobenia na ministerstve obrany zažil aj Ivan Šimko, ktorý istý čas rezort riadil. Začiatkom novembra 2002 sa nad východným Slovenskom zrazili dve stíhacie lietadlá MiG-29. Jeden z pilotov zrážku neprežil. Šimko si spomína, že ho náčelník generálneho štábu informoval takmer okamžite. "Bolo to veľmi rýchle," povedal. S odstupom času odhaduje, že medzi haváriou a informovaním ministra mohlo ubehnúť asi desať minút. (rp)