Pavol Prokopovič musel pred plénom odôvodňovať aj výšku odmeny pre poradcu, ktorý napríklad v počiatočnom štádiu súťaže o letiská neodhalil majetkové prepojenie dvoch konkurenčných uchádzačov. FOTO - SITA
BRATISLAVA - Nové podmienky výberu investora pre letiská v Bratislave a v Košiciach sú diskriminačné a zvýhodňujú konzorcium Abertis. Takto sa na minulotýždňové rozhodnutie koaličnej rady a ministra dopravy Pavla Prokopoviča pozerá konkurent Abertisu, konzorcium TwoOne. "Preskúmame možnosť právnych krokov a v ďalšom kole sa zúčastníme s protestom," vyhlásil vedúci konzorcia TwoOne Michael Fazekas, ktoré v prípade bratislavského letiska na základe pôvodných ponúk zvíťazilo nad Abertisom o 2,5 boda.
Koalícia sa minulý týždeň rozhodla, že dá dvom najúspešnejším uchádzačom o lukratívny majetok letísk možnosť predložiť dodatočné ponuky s tým, že letiská získa ten investor, ktorý dá štátu viac, a to bez ohľadu na to, koľko peňazí ponúkol predtým.
Právnik, ktorý pre privatizáciu pripravoval analýzy a nechce byť menovaný, si myslí, že ak dôjde k súdnemu sporu, TwoOne napadne až rozhodnutie vlády o vyhlásení Abertisu za víťaza.
Konzorciu TwoOne podľa stanoviska, ktoré poskytol jej člen, skupina Penta, na rozhodnutí koaličnej rady prekážajú dve veci. Prvou je, že o víťazovi rozhodne len vyššia dodatková suma, ktorú majú obe konzorciá v zalepenej obálke doručiť privatizačnej komisii do piatka napoludnie. "Tento postup zužuje súťaž len na jedno vybrané kritérium, ktorému bola dosiaľ prikladaná len 35-percentná váha," tvrdí TwoOne. "Zmena logiky kritérií a väzieb medzi nimi je aj zmenou najzákladnejších pravidiel hry tesne pred jej záverom."
Ďalšia výhrada smeruje k tomu, že v užšej súťaži sa stratí váha predchádzajúcich ponúk. Medzi výslednými finančnými ponukami konzorcií TwoOne a Abertis bol totiž rozdiel 2,7 miliardy korún a ponuky okrem ceny za akcie zahŕňali aj vklad do letísk a záväzné rozvojové plány.
Ako ďalej tvrdí TwoOne, "návrh smeruje k neoprávnenému zvýhodneniu jedného zo záujemcov, ktorému sa vytvára možnosť uspieť s nižšou a menej výhodnou ponukou pre štát."
Konzorcium Abertis, v ktorom má zastúpenie ďalšia finančná skupina J&T, sa počas privatizácie k týmto tvrdeniam vyjadrovať nechce. (dj)
Bratislavské letisko otvorilo terminál
BRATISLAVA - Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, včera otvorilo nový terminál určený na poskytovanie služieb pre obchodné alebo súkromné lety V.I.P. cestujúcich, cestujúcich všeobecného letectva, ako aj pre posádky lietadiel pravidelných letov, vojenských letov a cargo letov. "Výstavba nového terminálu, vrátane detekčného vybavenia a celkového zariadenia si vyžiadala investície v sume približne 16 miliónov korún," uviedol výkonný riaditeľ bratislavského letiska Milan Kajan. Dodal, že úlohou nového objektu s rozlohou 300 štvorcových metrov nie je zvýšiť zisk letiska, ale zlepšiť poskytovanie štandardných služieb.
Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava evidovalo vlani celkové výnosy vo výške 719 miliónov korún. Zisk pred započítaním úrokov, daní, odpisov a amortizácie (EBITDA) spoločnosti predstavoval v roku 2005 sumu 210 miliónov korún. Bránami bratislavského letiska pritom v minulom roku prešlo vyše 1,3 milióna cestujúcich. V porovnaní s rokom 2004, keď letisko evidovalo
893 614 pasažierov, ich počet vzrástol o 48 percent. Najvýznamnejší, až 95-percentný, podiel pritom vlani mala medzinárodná doprava. V rámci medzinárodnej prepravy využilo lety ponúkané letiskom takmer 1,3 milióna ľudí a ich počet medziročne vzrástol o 47 percent. (sita)