Príbeh feministickej ikony je stále otvorený

"V podstate som vedecká osoba. Verím v psychoanalýzu a vo filozofiu. Iba konkrétne je pre mňa dôležité," s obľubou tvrdieva Francúzka Louise Bourgeois (95). Jej život je príbehom autentickej umelkyne s neustálou schopnosťou a vôľou tvoriť. Dokazuje ...

Louise Bourgeois pózuje slávnemu fotografovi Robertovi Mapplethorpovi v roku 1982 s latexovým objektom s názvom Fillette (Dievčatko) z roku 1965. Jej sexuálne motivované diela takmer vždy hovoria o vzťahoch muž-žena. FOTO - MAPPLETHORPETORINO.IT


"V podstate som vedecká osoba. Verím v psychoanalýzu a vo filozofiu. Iba konkrétne je pre mňa dôležité," s obľubou tvrdieva Francúzka Louise Bourgeois (95). Jej život je príbehom autentickej umelkyne s neustálou schopnosťou a vôľou tvoriť. Dokazuje to aj výstavou Aller - Retour, ktorú je možné do 5. februára vidieť vo viedenskej Kunsthalle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bourgeois má silné korene v surrealizme, voľne sa pohybuje medzi sochou, grafikou a maľbou. Študovala matematiku na parížskej Sorbonne, získala titul z filozofie, učila sa u osobností ako Friesz či Léger. Už v 40. rokoch minulého storočia ako jedna z prvých umelkýň kritizovala tradičné mužsko-ženské vzťahy, využívajúc pritom poznatky Freuda a jeho školy.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek skvelému vzdelaniu sa jej do siene slávy otvorili dvere až v roku 1982. Bola to jej samostatná výstava v newyorskom Múzeu Moderného umenia, ktorá zlomila americké publikum. Presvedčiť Európu sa jej podarilo o sedem rokov neskôr - retrospektívnou výstavou vo Frankfurte. Dnes je Bourgeois jednou z najrešpektovanejších súčasných umelkýň.

Príbeh ženy, ktorej krédom je "nechcem robiť nič iné, iba to, čo ma teší a cítiť sa užitočná" je zaujímavý aj z inej strany. Prostredím, v ktorom vyrástla a ktoré sa stalo základom pre celoživotnú tvorbu - spomienkami na detstvo, na matku, ktorá ju podporovala, ale aj na otca s milenkou.

Bourgeois vyrastala v rodine vlastniacej podnik na reštaurovanie tapisérií v dome plnom ornamentov, látok a ihiel. Otec miloval sochy, preto prechádzky v parku trávila v spoločnosti mramoru a bronzu, odkiaľ pravdepodobne pramení jej vzťah k trojzmernému médiu. Otec si však zamiloval aj mladú učiteľku angličtiny, ktorej príchod jej spôsobil celoživotnú traumu.

SkryťVypnúť reklamu

Dlhoročné tolerovanie milenky Louise urážalo a zraňovalo. Bolesť, sklamanie a vzbura sa tiahnu celou jej tvorbou - vo viedenskej Kunsthalle ju nájdete v prácach ako Dom pre unikajúce dievčatá alebo v textových výšivkách ako Seamstress, Mistress, Distress, Stress (Krajčírka, Milenka, Úzkosť, Stres). Konfliktný vzťah vyvrcholil symbolickou otcovraždou v inštalácii Otcova deštrukcia.

Sieť vzťahov, spomienky na tkáčske dielne a najmä na matku, jej najbližšieho človeka, sa odráža v ručne šitých pavučinách a veľkorozmerných pavúčích objektoch. "Moja mama bola ako pavúk - trpezlivá, racionálna, inteligentná, poriadkumilovná a najmä - mala nervy zo železa." Pavúky sa tak stali obrovskými Matkami splietajúcimi vzťahy a látajúcimi diery. O nedokonalosti svojej "feministickej" geometrie umelkyňa tvrdí: "Geometria je pre muža znamením bezpečnosti. Je večná a nikdy nesklame. Ale rodina a emócie áno."

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď Bourgeois preslávili najmä retrospektívne výstavy, vďaka neuveriteľnej vitálnosti stále prezentuje novú tvorbu. Deväťmetrového pavúka s názvom Maman vytvorila ako 88-ročná a inaugurovala ním prestížnu Turbin Hall londýnskej Tate. Kunsthalle prezentuje jej najnovšie práce - textilné vyšívané patchworky, veľmi pôsobivé látkové pavučiny alebo Krajinomaľby, farebné pohoria pretavené do ženských prsníkov.

Rozmery Kunsthalle nedosahujú veľkosť londýnskej Tate, napriek tomu sa sem pavúk vošiel - v dvojmetrovej veľkosti. Bonusom výstavy je výpravný videodokument, v ktorom sama autorka prerozpráva príbeh svojho umenia a napĺňa tak vlastný výrok - umenie môže byť predmetom rôznych interpretácií, no umelec má v hlave iba jednu. V jej prípade silne biografickú.

SkryťVypnúť reklamu

Bez názvu (2005). FOTO - KUNSHTALLEWIEN.AT


Autor: ANDREA KOPERNICKÁViedeň-Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 712
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 514
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 524
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 506
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 486
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 027
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 192
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu