Ministerstvo dopravy je známe utajovaním dôležitých dokumentov. Najskôr zmluva s Deutsche Telekomom o predaji Slovenských telekomunikácií, neskôr zmluva s Austrian Airlines o predaji Slovenských aerolínií a najnovšie aj zmluva s poradenským konzorcioum pri predaji letísk. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy nemá v pláne zverejniť výšku odmeny, ktorú štát zaplatí zahraničným poradcom pri príprave privatizácie bratislavského a košického letiska. "Poradcovia dostanú štandardnú odmenu, aká je v takýchto prípadoch vyplácaná. Nie je zvykom odmeny poradcom zverejňovať," povedal v piatok hovorca rezortu Tomáš Šarluška. SME sa však zo zdroja blízkeho tendru podarilo zistiť, že odmena pre poradcu sa pohybuje okolo 2,5 percenta kúpnej ceny za letiská. Podľa najvyššej ponuky konzorcia TwoOne, ktoré za obe letiská ponúklo 13,9 miliardy korún, by to mohlo byť spolu takmer 350 miliónov korún.
Odmena bude vyplatená aj poradcovi SH&E, ktorý podľa ministra hospodárstva Jirka Malchárka "nikdy nebol najatý štátom".
Ministerstvo dopravy ale podľa svojej oficiálnej správy z 27. apríla minulého roka totiž uzatvorilo zmluvu s poradenským konzorciom, ktoré tvorili až tri spoločnosti: Meinl Bank, SH&E a DLA Weiss-Tessbach Rechtsanwälte. "Predmetom poradenskej činnosti poradcu sú privatizačné, finančné, právne a organizačno-poradenské služby v procese privatizácie, ako aj súvisiace činnosti," informoval rezort na svojej internetovej stránke.
Poradenská spoločnosť SH&E, ktorej úlohou bolo posúdiť kvalitu podnikateľských plánov záujemcov o privatizáciu letísk, sa stala predmetom záujmu médií po tom, čo obchodný plán konzorcia TwoOne označila za najväčšie sklamanie a vláde ho vyslovene neodporučila. Tak to vyplýva z materiálu, ktorý sa pred niekoľkými týždňami dostal do médií. Jeho existenciu nepriamo potvrdil minister Malachárek v minulotýždňovom rozhovore pre SME, keď povedal, že videl výstup, v ktorom "Meinl Bank závery SH&E vyvracia".
Meinl Bank ako hlavný poradca privatizácie pohľad SH&E neakceptovala a konzorciu TwoOne, v ktorom je zastúpené aj viedenské letisko Schwechat, prisúdilo v prípade privatizácie bratislavského letiska rovnaký počet bodov za podnikateľský plán ako neúspešnému uchádzačovi konzorciu ISAP - 12,5 z maximálnych dvadsiatich. Záležalo pritom na každom bode, lebo rozdiel medzi prvým v poradí TwoOne (Penta) a druhým preferovaným konzorciom Abertis (J&T) je len 2,5 bodu.
Podľa ministra Malchárka je stanovisko SH&E "úplne nepodstatné", lebo jediným poradcom štátu je Meinl Bank. "Mňa nezaujíma subporadca a môžem si pred jeho analýzami zavrieť oči," vyhlásil minister pre SME. Neakceptovanie stanoviska spoločnosti SH&E, ktorá je súčasťou trojčlenného konzorcia poradcov, je podľa opozície jedným z dôvodov, pre ktorý spochybňuje priehľadnosť výberového konania.
Vládna koalícia minulý týždeň nečakane rozhodla, že konzorciá TwoOne a Abertis si zmerajú sily v užšej súťaži. O víťazovi rozhodne výška dodatočnej ponuky peňazí pre štát.