Iva Frühlingová (nar. 1982 v Litvínove) spieva hlavne po francúzsky. Len občas sa na jej albume, ktorý znie ako kaviarenský francúzsky pop so súčasnym elektronickým zvukom, ozve česká pesnička. Je veľkým obdivovateľom dnes už nebohého speváka Sergea Gainsbourga, od ktorého na album Baby Doll prevzala pieseň Harley Davidson. FOTO - EMI
Nemá rada, ak sa o nej hovorí, že je spievajúcou modelkou. "Pretože modeling už dávno nerobím," vysvetľuje nová česká hviezda Iva Frühlingová v jednej z bratislavskej reštaurácií. Mladá speváčka, ktorá prednedávnom vydala druhý album Baby Doll, má za sebou pozoruhodný život. Debutovým albumom Litvínov na seba upozornila vo Francúzsku, kam v štrnástich rokoch odišla za kariérou modelky. Rozmýšľala nad tým, že sa usadí vo Francúzsku, ale svadba s Richardom Krajčom, spevákom skupiny Kryštof, ju prilákala späť do Česka. Pár sa však prednedávnom rozišiel a ich rozvod sa stal v posledných týždňoch jednom z hlavných tém bulvárnych médií.
Tlak bulváru musí byť v týchto dňoch na vás dosť veľký po tom, čo sa sa stalo. Ako sa cítite?
"Dúfam, že sa to konečne upokojí, je to veľmi ťažké. Jediné, čo viem, že nič netreba médiám vysvetľovať. Oni si tvoje slová zle vysvetlia a potom si z toho hlupák ty, nie ten druhý."
Súvisí váš rozchod s témami pesničiek na vašom albume?
"Vôbec, to je úplne iná kapitola. Chcela som ľuďom dokázať, že napriek tomu, že som si zobrala hudobníka, nemusím s ním robiť všetko. Jednoducho ísť svojou cestou. Pôvodne som mala v pláne robiť album s Honzom Muchowom, skvelým českým producentom. Ale keďže v tom čase produkoval album skupiny Kryštof Mikrokosmos, musela som sa rozhodnúť inak. Možno pieseň Věřím, ktorá síce nie je o našom rozvode, ale súvisí s naším vzťahom. Je to jediná skladba, ktorú som napísala pre Richarda, ako som v tom čase vnímala svet okolo nás."
Zdá sa, že o vašom živote hrá veľkú úlohu osud. Súhlasíte?
"Práve nedávno som sedela s mojím manažérom a hovorila som mu, že mám podivný život. Každý môže mať osobný pocit, že sa dejú okolo neho šialené veci, ale mám pocit, že boh si vždy vyberie pár ľudí, ktorým roztočí život ako "káču". Manažér poznamenal, že v tomto prípade som to ja, ktorá si roztáča život sama, že sa púšťam do vecí, o ktorých sa nedá nič vopred očakávať."
Do Francúzska ste sa vraj zamilovala vďaka vášmu starému otcovi, ktorý vám o tejto krajine, kde žil, často rozprával. Ako ste to vnímali?
"Ako rozprávky. V roku 1948 zavreli komunisti hranice, nemohol tam veľmi dlho ísť. Bol smutný a často pri rozprávaní preháňal, dokonca si svoje vysnené Francúzsko idealizoval. Keďže som bola dosť malá, tak som nechápala, prečo nemôže vycestovať, ale mala som pocit, že to musí byť niečo nádherné. Keď sa tam konečne dostal, už bol dosť starý, tak si to nemohol úplne vychutnať."
Splnili sa vaše sny po príchode do Paríža?
"Z Paríža som bola nadšená, dokonca aj z Francúzov, ktorí sú pre nás ťažko akceptovateľní, pretože sú to veľkí vlastenci. Mám ich rada aj zo všetkými ich chybami. Ale je pravda, že to bolo ťažké. Bola som tam sama, bez rodiny, priateľov, materského jazyka. Potom už záleží na tom, ako sa s tým človek vyrovná."
Vždy ste chceli byť speváčkou?
"Nie, prišlo to na mňa až v šestnástich rokoch. Robila som vtedy modelku, ale ten svet mi začal pripadať strašne prázdny. Túlala som sa po Paríži s walkamom na ušiach a snívala som o tom, že by som rada spievala. Nakoniec ma zoznámili s chalanom, ktorý ma pozval na skúšku svojej kapely. Začala som spievať s nimi, neskôr som to skúsila sama."
Je zaujímavé, že keď spievate po česky, máte jemný francúzsky prízvuk...
"Keď spievam v štúdiu české pesničky, tak sa chlapci z kapely čudovali, že ich spievam nejako čudne, akoby som nevedela po česky. Nikdy predtým mi to nenapadlo, ale potom mi došlo, že keď spievam, tak asi dávam slabiky trochu inak, ako sa má. Vidíte, ak spievam, znie to exoticky pre obe strany. Aj pre Čechov, aj pre Francúzov. (smiech)"
Spievali ste v legendárnej parížskej sále Olympia. Aké je to miesto?
"Ako každá iná sála. Rovnaká tréma, ľudí nevidíš, pretože ti svietia svetlá do očí, len sa trasieš pre fakt, že si v Olympii. Až keď som vyšla von a videla nad vchodom červený nápis IVA FRÜHLINGOVÁ, tak som si uvedomila, čo som dokázala. Spievala som na mieste, kde predo mnou vystupovala Edith Piaf, Vanessa Paradis alebo The Beatles. Skvelé!"
Váš nový album Baby Doll znamená v preklade bábika. Súvisí to nejako s vašou niekdajšou prácou?
"Veľmi baví, ako to všetci rozoberajú a hľadajú v tom hlbší zmysel. Jeden čas sme dokonca uvažovali, že ju pomenujeme Playback, pretože je hrozné, že sa v našich televíziách nedá hrať naživo, ale nakoniec sme to zavrhli. A Baby Doll ako modelka? To je celkom dobrý výklad (smiech)!"