FOTO - FANDANGO
Eros (Eros)
USA/Taliansko/Hong Kong/Čína/ Francúzsko/ Luxembursko/ Veľká Británia - 2004 - 104 minút
Námet: Michelangelo Antonioni
Scenár: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Steven Soderbergh, Wong Kar Wai
Réžia: Michelangelo Antonioni, Steven Soderbergh, Wong Kar Wai
Kamera: Christopher Doyle, Marco Pontecorvo, Steven Soderbergh (pod menom Peter Andrews)
Hudba: Enrica Antonioni, Vinicio Milani, Chico O'Farrill, Peer Raben, Caetano Veloso, Tito Puente
Hrajú: Gong Li, Chen Chang, Robert Downey Jr., Alan Arkin, Ele Keats, Christopher Buchholz, Regina Nemni, Luisa Ranieri
"Filmovanie pre mňa znamená život," povedal klasik svetového filmového umenia Michelangelo Antonioni. A myslel to vážne. I napriek prekonanej porážke a pokračujúcej paralýze nakrútil roku 1995 svoj tridsiaty tretí film Za mrakmi. Producent Stéphane Tchalgadjieff už vtedy začal premýšľať o tom, čo bude ďalej. A vymyslel trojfilm, prepojený témou: erotikou.
Antonioni navzdory veku (93 rokov) nadšene súhlasil a sám navrhol za autorov ostatných dvoch filmových poviedok - Američana Stevena Soderbergha a Hongkončana Wong Kar Waia. Každý z tvorcov dostal úplnú slobodu, dokonca i v tom základnom: či bude nakrúcať erotický film, alebo film o erotike.
Wong Kar Wai nakrútil film Ruka o vzťahu luxusnej a slávnej hongkonskej kurtizány Hua (Gong Li) a jej krajčíra Čanga (Chang Chen) ako erotický o erotike. Emócie a dráždivý opar vyžarujú z každého pohybu, každého záchvevu mimiky krásnej Gong Li a Chang Chen je jej dokonalým spoluhráčom. Poviedke nechýbajú nostalgia, smútok, poézia. Je najsilnejšou súčasťou filmu.
Američan Steven Soderbergh ladil svoj Equilibrium do komediálnej podoby. O erotike sa tu vlastne len rozpráva. Jeho filmová poviedka zobrazuje návštevu deprimovaného biznismena (Robert Downey, Jr.) u zaľúbeného psychoanalytika (Alan Arkin). Kým pacient leží na diváne a rozpráva, doktor sa pokúša na diaľku cez okno flirtovať so ženou od vedľa. Film je typicky soderberghovsky suchý a drsný, napriek tomu vtipný, zábavný.
Antonioni v náročne štruktúrovanej poviedke Nebezpečné súvislosti vecí skúma rozpad vyhasnutého vzťahu zámožných štyridsiatnikov Christophera (Christopher Buchholz) a Cloe (Regina Nemni). Na tejto najkomplikovanejšej súčasti filmu sa podieľalo veľa známych filmárov, okrem iných i felliniovský scenárista Tonino Guerra.
Na tlačovej konferencii po premiére filmu v Benátkach vyhlásil, že sám dodnes presne nechápe, čo vlastne chcel génius Antonioni svetu povedať. Nebezpečné súvislosti vecí môžeme chápať ako vďačný základ siahodlhých úvah i analýz, v ktorých zaručene zablúdime. Alebo ho môžeme jednoducho zhliadnuť a viac sa ním nezaoberať, len ho nechať v sebe rezonovať, doznievať a tešiť sa, bez márnych pokusov dopátrať sa k akémukoľvek racionálnemu zdôvodneniu.
Filmová trilógia má i štvrtú časť, pôvabné animované zmyselné intermezzá, ktoré vytvoril taliansky výtvarník Lorenzo Mattotti, známy ako autor mnohých komiksov.
Na hudbe k filmu Eros sa podieľali špičkoví umelci ako legendárny brazílsky hudobný skladateľ Caetano Veloso, kráľ mamba a salsy Tito Puente, trubkár Chico O'Farrill či nemecký skladateľ Peer Raben.
Eros potvrdzuje, že film nemusí nevyhnutne zakaždým byť prostoduchou zábavou pre široké ľudové masy, dožadujúce sa atrakcií. Môže byť i umením, komunikujúcim s každým divákom ináč, bez ambícií zapáčiť sa všetkým.