Premiér Mikuláš Dzurinda: "Kto ponúkne viac, ten sa stane aj víťazom". FOTO - SITA
BRATISLAVA - O víťazovi privatizácie letísk v Bratislave a Košiciach sa rozhodne v ďalšom kole, ktoré navrhol na koaličnej rade premiér Mikuláš Dzurinda. "Navrhol som, aby sa uplatnil takzvaný systém dvoch obálok. Urobil som tak potom, ako som si vypočul diskusiu, ministra dopravy a jeho odpovede na otázky koaličných partnerov," povedal premiér.
Na tlačovej konferencii si autorstvo tohto návrhu pripísalo KDH. Podľa predsedu hnutia Pavla Hrušovského s nápadom vypísať užšiu súťaž vyšiel Július Brocka.
Rozhodne užšia súťaž
Premiér vyhlásenie ďalšieho privatizačného kola zdôvodnil tým, že ponuky konzorcií TwoOne a Abertis sú vyrovnané. V takomto prípade je tu možnosť, aby títo uchádzači dostali ešte jednu šancu, myslí si.
Obe konzorciá sa teda dostali na rovnakú štartovaciu pozíciu bez ohľadu na to, že rozdiel medzi ich pôvodnými ponukami bol zhruba 1,6 miliardy korún v prospech konzorcia TwoOne.
Koalícia očakáva, že teraz budú obe konzorciá licitovať dodatočnými ponukami. Tieto "bonusy" bude na požiadavku ministra dopravy Pavla Prokopoviča privatizačná komisia posudzovať samostatne. "V tejto situácii neexistuje lepšie kritérium, ako zobrať do úvahy, kto dá za letiská viac," vysvetľuje minister dopravy Pavol Prokopovič.
Rozdiel medzi postupujúcimi uchádzačmi bol 2,5 v prospech TwoOne, ktoré ponúklo za akcie a vklady do oboch letísk spolu 15,38 miliardy korún. Pôvodná ponuka Abertisu bola 13,8 miliardy.
Štát môže dostať menej
Pavel Nechala z Transparency International samotný fakt, že sa uskutoční ďalšie kolo, nepovažuje za problematický.
Šéf pražského Liberálneho inštitútu Miroslav Ševčík navrhovaný spôsob užšej súťaže z ekonomického hľadiska pokladá za problematický. Nie je podľa neho štandardné, aby sa pri dodatočnej úprave cenových ponúk neposudzovala celá ponuka, ale len dodatková suma. "V prípade, že má rozhodnúť len dodatková cena, môže sa stať, že nakoniec štát v takejto užšej súťaži získa menej, než by mohol," povedal Ševčík. To by sa mohlo stať napríklad vtedy, keby dodatková suma TwoOne bola napríklad 500 miliónov a Abertisu 550 miliónov. Víťazom tendra by bol Síce Abertis, ale štát by získal o 2,63 miliardy menej.
Termín na odovzdanie dodatočných ponúk konzorcií Abertis a TwoOne je piatok budúci týždeň na poludnie. Dodatočné peniaze nepoputujú do letiska, ale priamo do štátneho rozpočtu. Ako pripustil minister, o víťazovi tak môže rozhodnúť hoci aj korunový rozdiel.
Abertis účasť zvažuje
Vedúci projektu TwoOne Michael Fazekas k tomu, že zoskupenie musí znova súťažiť napriek tomu, že zvíťazilo, nezaujal jednoznačné stanovisko: "Samozrejme, že sa zúčastníme ďalšieho kola," povedal.
Konzorcium Abertis: "Naša ponuka bola na hranici ekonomickej opodstatnenosti a nepočítali sme s tým, že bude ďalšie kolo. Účasť v užšej súťaži prekonzultujeme s naším partnerom v konzorciu Abertisom, keď dostaneme výzvu od ministerstva," povedal Maroš Sýkora, hovorca spoločnosti J&T.
V konzorciu TwoOne je investičná skupina Penta, viedenské letisko a rakúska Reiffeisien Zentralabank. Abertis pozostáva zo španielskej spoločnosti Abertis, britskej TBI a slovenského investora J&T.
Oficiálna ponuka a hodnotenie konzorcií
Bratislava
Two One ISAP Abertis TAV
akcie (v mld. Sk) 6,00 4,80 3,32 4,16
investície (v mld. Sk) 7,90 5,50 9,75 3,09
body
akcie 35,00 28,00 19,25 24,25
investície 28,25 19,75 35,00 11,00
podnikateľský plán 12,50 12,50 16,00 12,00
riziká -8,00
body za Košice 10,00 5,00 5,00 5,00
spolu 77,75 59,75 75,25 45,00
Košice
Two One ISAP Abertis TAV
akcie (v mld. Sk) 0,90 0,74 0,28 1,13
investície (v mld. Sk) 0,38 0,36 0,45 0,19
body 78,00 62,50 61,00 70,25
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií
Autor: IVAN KAHANECJURAJ DANIELIS