V roku 2000 z piešťanských kúpeľov ukradli plátno od Alfonsa Muchu za zhruba dva milióny korún. Obraz sa do Piešťan vrátil v roku 2005. Zlodeji sa ho pokúsili predať za 3,8 milióna korún.
V roku 2005 ukradol zlodej z Galérie Jána Hálu vo Važci 26 obrazov (namaľované v rokoch 1920 až 1957), ilustrácie k leporelu Rapotanky a dve litografie. Zlodej otvoril zabezpečovaciu mrežu vchodových dverí, rozbil sklo na dverách (rozmer 20-krát 120 centimetrov), vošiel dnu a obrazy kradol z prízemia a schodiska. Škoda je odhadnutá na 3,5 milióna. (knm, rf)
Galérie nemajú špičkové zabezpečovacie systémy
Každá štátna galéria musí mať zabezpečovacie zariadenie. Majú ho aj v levickom Tekovskom múzeu, odkiaľ ukradli v utorok päť vzácnych obrazov. Kamerové systémy však chýbajú.
Levické múzeum je napojené na policajný pult ochrany. Policajti musia podľa zmluvy prísť po narušení objektu do troch minút, ale v tomto prípade to nestačilo.
Šéf múzea Ján Dano hovorí, že po rekonštrukcii budovy sú v galérii dvere z bezpečnostného skla a s bezpečnostným zámkom. Mreže nedovolili namontovať pamiatkari. Zámok sa zasúval do západky v podlahe. Zlodeji prepílili jazýček zámku a dvere boli otvorené.
"O 23.45 v utorok dostala polícia signál, hneď po ňom ďalší. Preto predpokladám, že boli dvaja zlodeji," hovorí Dano. Policajti prišli do troch minút, ale zlodejov nechytili. Tí si vopred prestrihli plot za galériou a dierou ušli.
V Tekovskom múzeu chceli kamerový bezpečnostný systém. Problém bol, že ide o pamiatkovo chránenú budovu. Bezdrôtové systémy, ktoré by mali signál účinný aj cez hrubé steny, by zas bol veľmi drahý. "Keby sme aj mali kamerový systém, zlodeji by si dali kukly na hlavu a obrazy ukradnú tak či tak. Zlodeji s kuklami kradnú aj peniaze v bankách, ktoré majú špičkové systémy," tvrdí Dano. Na galérii vymenia dvere, rozmýšľajú o zaťahovacej mreži.
Slabšiu ochranu najmä menších galérií v regiónoch priznáva aj šéfka Slovenskej národnej galérie Katarína Bajcurová. Kamerové systémy pre väčšie galérie by podľa nej stáli milióny korún. "Určite nie sú všetky predmety zabezpečené," hovorí. V bratislavskej Slovenskej národnej galérii majú snímače pohybu. Významné diela majú skryté čidlá - ak sa nimi pohne, čidlo sa aktivuje. Najvzácnejšie obrazy sú v depozitároch, ktoré majú vlastný systém ochrany. Sú to miestnosti so stabilnou teplotou a vlhkosťou. O ochranu diel sa stará celé jedno oddelenie. (rf)