Minister dopravy Pavol Prokopovič už začiatkom januára označil za víťaza tendra rakúske konzorcium TwoOne, druhé miesto obsadil tesne s horším výsledkom španielsky Abertis. V oboch konzorciách sú slovenské finančné skupiny. V prvom je to Penta, v druhom J&T.
"Očakávame, že komisia dostane dve obálky a kde bude ponúknutá vyššia suma, toho určím na schválenie vláde," povedal minister. Rozdiel asi 1,6 miliardy korún v uznaných ponukách uchádzačov pritom Prokopovič nebude brať do úvahy.
S takouto verziou pokračovania tendra vraj komisia podľa Prokopoviča počítala ako s jednou z možností. Od roku 1998 sa nič také na Slovensku nestalo.
Šéf pražského Liberálneho inštitútu Miroslav Ševčík by považoval za logický skôr taký postup, aby sa vláda spýtala oboch záujemcov, či sú ochotní zvýšiť svoju finančnú ponuku. "To znamená, že by sa do úvahy zobrala celková ponúkaná cena za akcie aj výška investícií," povedal.
Ak má rozhodnúť len "dodatková cena", môže sa podľa Ševčíka stať, že nakoniec štát získa menej, než by mohol. Napríklad ak Abertis, ktorého pôvodná ponuka bola nižšia, ponúkne "dodatkovú sumu" vyššiu než TwoOne.
To by sa mohlo stať vtedy, keby dodatková suma TwoOne bola napríklad 500 miliónov a Abertisu 550 miliónov. Víťazom tendra by bol síce Abertis, ale štát by získal o 2,63 miliardy menej. "Takýto model je nevýhodný pre toho uchádzača, ktorý v pôvodnej ponuke prisľúbil dať viac, teda Two One," povedal Ševčík.
Naopak minister Prokopovič očakáva, že štát na užšej súťaži získa.
Konzorcium Two One už oznámilo, že sa na druhom kole zúčastní.
Prokopovič verí, že nová užšia súťaž privatizáciu nespomalí a stihnú ju do podľa plánu polovice augusta.
Do hry môže vstúpiť napríklad aj pripravovaná žaloba tretieho uchádzača, konzorcia ISAP. Ten chce zažalovať komisiu, pretože je presvedčený, že neuznala jeho plnú ponuku pri bratislavskom letisku.
Autor: dj, ik, iš