Nový luxusný model Škoda Laura RS, ktorý nedávno ohúril návštevníkov autosalónu v Dillí, by mal na indickom trhu stáť 36,5 tisíca amerických dolárov, čo je v prepočte viac ako milión slovenských korún. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK/AP |
MLADÁ BOLESLAV - Takmer každé piate auto, ktoré kúpili ľudia alebo firmy v strednej a východnej Európe, má logo Škoda. Mladoboleslavská škodovka si vlani ukrojila z trhového koláča regiónu o niečo väčšiu časť ako v roku 2004. "Zvýšili sme svoj podiel zo 17,8 na 18,6 percenta," uviedol hovorca automobilky Evžen Krauskopf s tým, že v mnohých krajinách regiónu je značka lídrom na trhu. Informoval o tom denník Mladá fronta Dnes.
Škode sa v minulom roku darilo hlavne v Česku, Slovinsku a Maďarsku. Najväčší nárast zaznamenala v Slovinsku, kde sa predalo takmer o 17 percent áut viac ako v prechádzajúcom roku. "V Poľsku sme prvý raz v histórii našej značky lídrom trhu," doplnil Krauskopf.
Českým zákazníkom predala firma minulý rok o päť percent viac škodoviek ako v roku 2004. Hlavne vďaka veľmi dobrému odbytu Octavií. Predaj škodoviek rástol vlani dokonca rýchlejšie ako celý český trh s osobnými autami. Škoda si udržiava dominantné postavenie nielen v Česku, ale aj v Bulharsku, Bosne a Hercegovine a na Slovensku. "Dosiahli sme vlani historicky najlepšie výsledky predaja v Maďarsku, Rumunsku, na Ukrajine, Srbsku, Bulharsku a Moldavsku," doplnil Krauskopf. Nové rekordy zaznamenala boleslavská firma aj v pobaltských štátoch. Na Slovensku si však vlani pohoršila.
Firma zatiaľ nezverejnila kompletné výsledky zo všetkých krajín. Už teraz je však isté, že pre Škodu bol minulý rok najúspešnejším v histórii - nielen podľa počtu predaných áut, ale aj zisku. "Bol to mimoriadne dobrý rok," skonštatoval predseda predstavenstva Detlef Witting. Z výrobných pásov odišlo celkovo 492-tisíc áut, tržby vzrástli o pätinu. Automobilka počíta s tým, že tento rok vyrobí a predá viac ako pol milióna vozidiel. Pomôcť má k tomu nový model Roomster, ktorý predstaví na začiatku marca na autosalóne v Ženeve. Predávať sa začne na jeseň. Výrobný plán počíta tiež s nárastom podielu áut vyrobených v zahraničí. Firma nedávno oznámila, že s materských koncernom Volkswagen postaví spoločný závod v Rusku. K montážam v Indii, Kazachstane a na Ukrajine pribudne aj továreň v Číne. Do piatich rokov plánuje automobilka výrobu 800-tisíc áut ročne, zhruba štvrtinu z toho by mali zhotoviť závody v zahraničí. (tasr)