Hiadeľské sedlo, ktorá mala vyriešiť dopravu na preťažených horských priechodoch Donovaly a Šturec a obchvat Banskej Bystrice, je ohrozená. "Skúsenosti s tunelom Branisko ukázali, že vyžaduje údajne niekoľko desiatok miliónov korún ročne na prevádzku. Za pár rokov by to stačilo na nový tunel. Ministerstvo dopravy preto stanovilo kritérium, že bude uprednostňovať varianty bez tunelov," hovorí primátor Banskej Bystrice Ján Králik. Vo februári by sa však kompetentní mali k problému ešte vrátiť.
Cesta bez tunelov by viedla cez Kremnicu. Nasvedčuje tomu už aj systém opráv ciest v rozšírenom profile. Pre Banskú Bystricu však táto možnosť nemá žiadny význam. "Žiarsky priemyselný lobing bol silnejší ako lobing tohto priestoru. Žiarske kamióny by museli chodiť cez Banskú Bystricu smerom na sever," odpovedal pred časom Králik na otázku, prečo má kremnický variant prednosť.
Králik je aj poslancom samosprávneho kraja a verí, že rozhodnutie ešte nemusí byť definitívne. Tvrdí, že nová regionálna samospráva bude tunel cez Hiadeľské sedlo presadzovať dôraznejšie.
Stredný variant počítal s vybudovaním asi triapolkilometrového tunela popod Hiadeľskú dolinu, ktorý by sa začínal pri Ľubietovej a vychádzal za Korytnicou, smerom na Ružomberok. Podľa pôvodných plánov mohlo byť hiadeľské prepojenie hotové do piatich rokov.
(wm)