FOTO |
Nie vždy boli kritici jeho filmami nadšení, ale ľudia na ne radi chodili. Altman sa vždy pokúsil zaexperimentovať, aspoň mierne, zvláštnu príťažlivosť majú jeho náhle, otvorené konce. Americká filmová akadémia sa vraj nechala uniesť tým, ako sa Altman "snaží invenčne pracovať, nanovo ponímať žánre a hľadať nové využitie filmového média," píše BBC. A jej prezident Sid Ganis si myslí, že "Alman je majstrovský filmár a túto poctu si zaslúži."
Americký režisér zažil prvé vážne úspechy už začiatkom sedemdesiatych rokov. Pätnásť režisérov pred ním odmietlo robiť na scenári MASH, jemu sa čierna komédia o lekároch, ktorí slúžili vo vojne v Kórei, páčila. Keby vraj boli peniaze, nakrúcal by aj ďalšie pokračovanie.
Popri filmoch robil veľa aj pre televíziu a prestriedal to divadelnou réžiou. Raz sa rozhodol pre drahú filmovú produkciu - v roku 1998 nakrútil Perníkového dedka, hoci masovú hollywoodsku výrobu nemá rád. V našich kinách sa naposledy premietal jeho film Company o profesionálnom baletnom súbore. Kým na tomto príbehu nezačal, o balete nevedel skoro nič. Boli chvíle, keď to chcel vzdať, necítil sa na takú prácu kvalifikovaný, dokázal však sám seba povzbudiť. "Uvedomil som si, že práve veci, o ktorým neviem skoro nič, sú tým, čomu by som sa mal venovať. Veď aj keď som začal robiť na filme Nashwille, country hudbu som veľmi nepoznal," povedal raz pre BBC.
Len nedávno sa Robert Altman vybral do Londýna. Zavolal ho Kevin Spacey, ktorý tam už druhý rok šéfuje divadlu Old Vic. Altmanovi ponúkol réžiu dramatizácie Resurrection Blues, jednej z posledných hier Arthura Millera. (kk)
Osemdesiatročný Robert Altman má rád všetky žánre, iróniu, čierny humor a najmä dlhé zábery. Užil si ich pri filme Company, ktorý sme naposledy videli v našich kinách. FOTO - MOVIEWEB. COM