Zatiaľ sa pacienti o kvalite liečby a prístupe lekárov dozvedajú len od známych. FOTO - ARCHÍV SME
Informácie o tom, ktorá nemocnica ako lieči, nie sú nikde zverejnené. O kvalite liečby či o prístupe lekárov sa pacienti dozvedajú od známych. Informácie o nemocnici by mal pacientovi poskytnúť lekár, ktorý mu hospitalizáciu odporúča, a zdravotná poisťovňa.
Zdravotné poisťovne tvrdia, že ak ich poistenec požiada, vedia mu poradiť pri výbere nemocnice. Poisťovňa Sidéria takéto informácie podáva cez internet a pacienti sa ich dožadujú väčšinou pri operáciách, na ktoré sú poradovníky.
Námestník pre zdravotné činnosti v poisťovni Apollo Branislav Koreň si myslí, že iniciatíva pritiahnuť pacientov by mala vychádzať najmä z nemocníc. Dodal, že za posledný rok sa už objavili prvé príklady zvýšenia záujmu pacientov o liečbu v regionálnych nemocniciach.
Podľa hovorcu Spoločnej zdravotnej poisťovne Dušana Zaťka novinka v zdravotníctve - manažovanie pacienta poisťovňou, ktoré je aj o hľadaní vhodnej nemocnice, je zatiaľ skôr želaním než skutočnosťou.
Bežná prax je taká, že poisťovňa uzatvorí zmluvu s nemocnicou a dohodne s ňou na mesiac sumu, ktorú by nemocnica nemala pri poskytovaní akútnej a časti odkladnej starostlivosti prekročiť.
Nemocnica po mesiaci poisťovni vyfakturuje výkony, ktoré poisťovňa skontroluje. "Toto je bežná prax, až na ojedinelé prípady veľmi finančne náročných zdravotných úkonov, vykonávaných väčšinou v zahraničí. Poisťovňa sa prakticky s jedenapolmesačným sklzom dozvedá, že bola vykonaná hospitalizácia v prospech jej poistenca," povedal Zaťko.
Poisťovne však musia tento rok zoradiť nemocnice do rebríčka podľa ich kvality, na základe tohto poradia s nimi budú uzatvárať zmluvy. Signálom pre pacientov, že nemocnica je kvalitná, bude aj to, že poisťovňa s ňou bude mať zmluvu.
Všeobecná zdravotná poisťovňa preto odštartovala prieskum spokojnosti pacientov s nemocnicami a s kúpeľmi a údaje použije na zostavenie rebríčka kvality. Poisťovňa listom oslovila náhodne vybraných poistencov, ktorí boli v roku 2005 hospitalizovaní v nemocnici alebo absolvovali liečbu v kúpeľoch. V dotazníku sa ich pýta na spokojnosť so starostlivosťou personálu, s kvalitou ubytovania a stravy, s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou, ako aj s informáciami od ošetrujúceho lekára o ďalšom postupe pri domácej liečbe. Výsledky prieskumu zverejní v apríli 2006. (dro)
Kde získať informácie o nemocnici
u ošetrujúceho lekára, vo svojej zdravotnej poisťovni, od známych.