FOTO
Digitálne technológie rozviazali ruky filmovým scenáristom a režisérom . Na plátne proti sebe môžu bojovať virtuálne armády, v hlavných postavách môžete okrem ľudí nájsť monštrá, ktorým počítače vedia čoraz uveriteľnejším spôsobom vdýchnuť život. Už v podstate nie je problém sfilmovať ani tie najodvážnejšie fantázie komiksových autorov, čo teda môže byť novou filmárskou výzvou? Počítačové hry.
"Od polovice 80. rokov vznikali počítačové hry len k veľkým filmom, ako sú napríklad Hviezdne vojny, od druhej polovice 90. rokov sa prakticky robia už ku každému divácky ambicióznejšiemu hollywoodskemu filmu," tvrdí teoretik popkultúry Juraj Malíček. Podľa neho ide o rýchle vyťaženie z predaja značky: "Len málokedy vznikne nový kvalitný produkt, ako je napríklad hra King Kong. Väčšinou sú to čisto mainstreamové veci. Chýba v nich niečo, čo by donútilo človeka zahrať si, aj keď film nemá rád."
Kým doteraz vznikali hry podľa filmov, teraz sa poradie obracia. Počítačové hry prežívajú boom už v niekoľkej generácii viac či menej odrastených tínedžerov, a tak bolo len otázkou času, kedy sa filmári pokúsia o ich využitie.
Ešte pred Doomom sa objavila v kinách Angelina Jolie vo filme Tomb Raider (2001), ktorý vznikol podľa rovnomennej úspešnej hry. V tej je hlavnou hrdinkou Lara Croft, ženská obdoba najznámejšieho filmového archeológa Indiana Jonesa.
Zdalo by sa, že film bol úspešný minimálne z komerčného hľadiska, inak by o dva roky nevzniklo jeho druhé pokračovanie, no Malíček to vidí inak: "Film neprijali kritici, ani znalci originálnej hry, pretože neponúkol adekvátnu náhradu za možnosť vstupovať do deja. Vďaka šikovnej medializácii príťažlivej herečky však pritiahol iné publikum."
V prípade očakávaného Doomu, ktorý vznikol podľa hry patriacej medzi najúspešnejšie vôbec, sú reakcie podobné. "Mohlo to byť oveľa horšie," napísal jeden z prvých divákov na webstránku videogames.yahoo.com. To isté si myslí aj Malíček - "Nebolo to zlé. Ale sklamalo ma, že filmári málo využili pohľad očami hlavného hrdinu ponad zbraň, tak typický pre hru."
Napriek detským chorobám však počítačové hry majú filmom čo ponúknuť. Ako uvádza portál Actionadventure, zatiaľ sa to darí buď vtedy, keď tvorcovia zachovajú hlavné štýlové prvky originálu (napríklad Mortal Kombat), alebo ich dokážu nápadito využiť vo svojom príbehu (napríklad Leon alebo Lola beží o život).
Dvakrát Lara Croft - vľavo filmová, vpravo tá z počítačovej hry. Ktorej dáte prednosť? FOTO - MOVIEWEB, AMAZON